Has-Been Heroes Review

Jonathan Maes
Written By Jonathan Maes

Teacher by day, geek by night. He holds an MSc degree in Communications and has been passionate about games since the NES was released.

De Nintendo Switch kon ten tijde van de lancering rekenen op redelijk wat steun van indie-ontwikkelaars, en de studio Frozenbyte die vooral bekend is van de Trine games had kort na de release van de Switch een nieuwe game klaarstaan: Has-Been Heroes. De game is inmiddels ook uitgebracht op PS4 en pc en kan het best beschreven worden als een strategische RPG-game. Onze Has-Been Heroes Review lees je hieronder.

Inleiding

De game begint met een korte inleiding tot het verhaal wat op zich niet ontzettend veel voorstelt. Je speelt als drie helden die de taak hebben gekregen om de twee dochters van de koning veilig en wel naar school te brengen. Uiteraard, hoe kan het ook anders, loopt het gaandeweg toch mis. Vooraleer je aan de actie kunt beginnen wordt de hele groep vermoord en kom je terug tot leven dankzij een goddelijke interventie.

Er zijn nog enkele cut scènes, maar veel andere verhaalelementen bevat Has-Been Heroes niet. Meer dan af en toe eens een humoristisch tekstballontje of een aantal conversaties zit er niet echt in.

De ontwikkelaars hebben wat inspiratie gehaald uit hun Trine games, want je speelt telkens met drie verschillende helden. Has-Been Heroes zit vol met gevechten die je strategisch moet aanpakken. De gameplay kan het best beschreven worden als een mengeling van Plants vs Zombies en Trine. De vijanden vallen in drie verschillende ‘lanes’ aan en je kan je helden van lane omwisselen om zo de strategisch beste keuze te maken. Elke held heeft z’n eigen vaardigheden, speels, sterktes en zwaktes.

Gameplay

Als speler moet je erin proberen te slagen om de hordes vijanden te overwinnen. Je krijgt wel even de tijd om na te denken over de beste acties en er is gelukkig ook een pauzeknop, maar Has-Been Heroes is in het algemeen best wel chaotisch. Het strategisch plaatsen van je personages is zeker en vast een uitdaging.

Has-Been Heroes is een spel dat je moet blijven spelen nadat je doodgaat en kan in vele opzichten wel een roguelike genoemd worden. Na een speelsessie kan je loot verzamelen, maar het duurt onnodig lang vooraleer je degelijk materiaal krijgt die je gevechten effectief gemakkelijker kunnen maken.

De game had ten tijde van de release een moeilijkheidsgraad die ontzettend uit balans was – zo waren de gewone gevechten met normale vijanden te simpel, terwijl de eindbaas zelfs voor de meest strategische spelers écht wel te moeilijk bleek. Ook zit er een element van geluk in die misschien te doorslaggevend is.

Wij testten de game voor en na de lancering van een eerste patch die deze evenwichtsproblemen ietwat heeft opgelost. Normale ontmoetingen van vijanden zijn nu iets pittiger en eindbazen zijn nu effectief wel te verslaan, maar dat maakt de gameplay van Has-Been Heroes er voor de rest niet bepaald beter op. En als je doodgaat is er geen checkpoint en geen respawn: dat is dus een element waar je wat rekening mee moet houden.

Has-Been Heroes is geen game die een hoog verslavingsgehalte met zich zal meebrengen. Gevechten zijn ietwat ongeïnspireerd en het wisselsysteem voor de verschillende lanes is omslachtig. Doodgaan is iets dat in deze game ontzettend veel zal gebeuren – of je daarna nog zin hebt om verder te spelen, is een ander verhaal. De instapgrens is gewoon te hoog.

Voor de echte liefhebbers van strategische games biedt Has-Been Heroes wel waar voor je geld – alleen moet je even je best doen om door die slechte start te geraken. Er is een verassende ingewikkeldheid die een soort van complexe strategische fontein van variatie vormt, en dat is nu net waarin Has-Been Heroes het meeste uitblinkt.

Audiovisueel

Has-Been Heroes heeft een erg cartoonachtige stijl meegekregen. De artstijl is prima en de soundtrack voorziet de game van degelijke Viking deuntjes. Grafisch intensief is de game in ieder geval niet, maar de simpele stijl vormt een mooi contrast met de allesbehalve simpele gameplay.

Conclusie Has-Been Heroes Review

Has-Been Heroes is een game die vooral een hardcore strategisch publiek zal aanspreken. De gameplay is niet ontzettend toegankelijk en behalve de diepe strategische elementen die later in de game voorkomen voelt het geheel wat ongeïnspireerd aan.

Has-Been Heroes

Ontwikkeld en uitgegeven door Frozenbyte

Gespeeld op Nintedo Switch. Ook verkrijgbaar op PS4 en pc.

Retail reviewcode verstrekt door de uitgever. Ons reviewbeleid lees je hier.

Leave a Comment