Snake Pass Review (PS4)

Jonathan Maes
Written By Jonathan Maes

Teacher by day, geek by night. He holds an MSc degree in Communications and has been passionate about games since the NES was released.

Snake Pass is een unieke platformer waar je speelt als Noodle, een lasting te besturen slang die zich letterlijk doorheen kleurrijke platformer levels wringt. Onze Snake Pass Review lees je hieronder.

Inleiding en gameplay

Snake Pass is duidelijk niet je dertien-in-een dozijn platformer. De mogelijkheid om te springen lijkt essentieel in dit soort games, maar omdat slangen helemaal niet kunnen springen moet je het in Snake Pass wat anders aanpakken. De eerste levels van Snake Pass beginnen om een vrij rustige en trage manier om je zo goed mogelijk alle controls en basics van de game uit te leggen. Versnellen doe je door gewoon te zigzaggen als een slang, en in plaats van de springen van platform naar platform zal je je moeten wentelen en draaien om je opdracht tot een goed einde te brengen.

Noodle is het hoofdpersonage van de game en hoewel het verhaaltechnisch niet meteen een meesterwerk is, hebben de ontwikkelaars absoluut hun best gedaan om Snake Pass en ontzettend levendige en kleurrijke wereld mee te geven. Er zijn een hoop levels te spelen en het is de bedoeling dat je in elke level drie gekleurde stenen terugvindt, die dan op het einde een portaal openen waarmee je de level eindigt en vervolgens een nieuwe weer klaarstaat. Onderweg zijn er ook nog een hoop optionele verzamelobjecten om een zo hoog mogelijke score te behalen. Als de verzamelobjecten je weinig doen kun je relatief eenvoudig het einde van elke level bereiken.

Aan de zigzag besturing moet je natuurlijk wel even wennen, en het beklimmen van obstakels en platformen gebeurt in eerste instantie niet meteen van een leien dakje. Snake Pass zorgt er dus zeker voor dat je de traditionele platformer controls wat moet afleren. Na een aantal levels begin je gelukkig overweg te geraken met de verschillende gameplay elementen, en de ontwikkelaars zijn er goed in geslaagd om een pittige moeilijkheidsgraad aan de game te geven door steeds nieuwe elementen en objecten te introduceren.

Naarmate je vordert in de game zal Noodle ook nieuwe bewegingen ontvangen om bijvoorbeeld erg lastig te bereiken plekken toch een bezoekje te brengen. Zo kan je met een bepaalde knop Noodle wat meer grip geven op een object zodat hij zeker niet valt of kan je de hulp inschakelen van een kolibrie die Noodle’s staart kan optillen. De hogere moeilijkheidsgraad in de latere levels zal zich onder andere manifesteren in hangende bamboestokken over een afgrond, hier en daar een puzzelelement en een stuk beter verstopte collectibles.

Doodgaan in Snake Pass gebeurt door van de level te vallen, en je wordt wat later weer geteleporteerd nabij de laatste checkpoint. Eens je terugkomt van de dood zal je wel al je verzamelde objecten verliezen sinds het passeren van die checkpoint, spanning is dus zeker een element dat in Snake Pass niet ontbreekt. Snake Pass moedigt op die manier aan om eigenlijk terug te keren naar een checkpoint om je verzamelde items veilig te stellen.

Ondanks het feit dat er in Snake Pass slechts vijftien levels zijn, ben je er echt wel een aantal uren mee zoet – zelfs als je niet alle collectibles wilt verzamelen. Weinig replaywaarde is er behalve het verzamelen van je gemiste objecten jammer genoeg niet. Het levelontwerp van Snake Pass is uitstekend en gevarieerd.

Een opmerkelijk pluspunt van Snake Pass is dat de ontwikkelaars ontzettend platformvriendelijk zijn. Of je Snake Pass nu koopt op pc, Xbox One, PlayStation 4 or de Nintendo Switch koopt, de game haalt het beste uit elk platform boven. Zo heeft Xbox One ondersteuning voor HDR en Xbox Play Anywhere, kan de PS4-versie eveneens met HDR en de PS4 Pro onderweg en is de Switch-versie tegelijkertijd uitgekomen met de andere consoleversies aan dezelfde prijs. Die Switch release- en prijspariteit is iets waar vele andere ontwikkelaars nog van kunnen leren.

Audiovisueel

Wat meteen opvalt is dat Snake Pass wordt vergezeld van een erg leuke en upbeat soundtrack die werd geleverd door niemand minder dan David Wise, bekend van de Donkey Kong Country soundtracks. De deuntjes passen perfect bij de sfeer die Snake Pass en Noodle uitstralen. Als we kort de graphics van Snake Pass moeten beschrijven, dan zijn zowel ‘kleurrijk’ als ‘levendig’ twee absolute kernwoorden. Snake Pass ziet er gewoon erg goed uit met gedetailleerde omgevingen, mooie effecten en prima textures. Voor de eigenaars van een HDR-televisie wordt het kleurrijke gevoel alleen maar versterkt.

De PlayStation 4-versie van Snake Pass biedt ook ondersteuning voor de PS4 Pro met twee verschillende modi: 1080p Full HD en een framerate van 60 beelden per seconde of een hogere 4K-resolutie op een stabiele dertig FPS. De overige consoles en standaard PS4 bieden een framerate van 30 FPS aan.

Conclusie Snake Pass Review

Snake Pass is een ontzettend charmante, unieke en kleurrijke platformer. De game komt iets traag op gang en een klein beetje meer replaywaarde was leuk geweest, maar de vibrante graphics, unieke gameplay en het uitstekend levelontwerp maken veel goed. Niet voor mensen die ongeduldig zijn, want aan de controls moet je toch even wennen.

Snake Pass

Ontwikkeld en uitgegeven door Sumo Digital

Gespeeld op PS4 (Pro). Ook verkrijgbaar op pc, Xbox One, Nintendo Switch.

Retail reviewcode verstrekt door de uitgever. Ons reviewbeleid lees je hier.

Leave a Comment