inFamous: First Light zag z’n eerste licht als DLC voor inFamous: Second Son, het derde deel van de inFamous serie, maar werd later een standalone game. Dit betekent dat je de hoofdgame, Second Son, dus niet nodig hebt om First Light te spelen.
Een geslaagde beslissing? Je leest het hieronder.
Storytelling
Voor diegenen die nog niet vertrouwd zijn met het inFamous concept een korte inleiding:
inFamous is een serie waar je de protagonist die je bestuurt een conduit is. Een mens die onder omstandigheden speciale krachten verkregen heeft.
Er ontstond een grote angst voor deze conduits, omwille van hun krachten en zo wordt de DUP, oftewel the Department of Unified Protection opgericht. Zij schilderen de conduits af als bioterroristen, zaaien zo meer paniek en verkrijgen de toestemming om conduits op te sluiten.
In inFamous: Second Son ontsnappen een paar conduits, onder meer dankzij de hulp van het hoofdpersonage Delsin, en zijn broer Reggie. Na contact met een conduit verkrijgt Delsin zelf speciale krachten, waarna hij vecht om van de status van bioterrorist af te raken.
Net als Second Son is First Light een open world game die zich afspeelt in Seattle. Qua mapgrootte beperkt het zich wel tot de helft van Second Son’s Seattle. Het hoofdpersonage is Fetch, of Abigail Walker, het meisje waarvan Delsin in Second Son zijn neonkrachten krijgt. In Second Son kregen we niet veel details over de achtergrond van Fetch, of hoe ze haar krachten verkreeg, en daar gaat inFamous: First Light op in.
De game speelt zich af voor Fetch en Delsin elkaar ontmoeten en is dus eigenlijk een soort prequel van Second Son.
Bij de aanvang van de game bevind Fetch zich in een soort gevangenis van de DUP. Ze wordt aangemaand haar verhaal te vertellen, en zo beland je in flashbacks voor haar gevangenschap.
Fetch leefde samen met haar broer Brent, die haar overhaalde haar krachten niet te gebruiken, uit angst voor de DUP. Samen overleven ze in Seattle door wat louche werkjes op te knappen voor een zekere Shane. Ze staan op het punt om hun laatste job af te maken als de politie komt opdagen bij hun boot -die zeer toepasselijk Light Speed genoemd werd-. Omdat ze na deze job uit Seattle vertrekken overhaalt Fetch Brent en gebruikt ze haar krachten om uit de penarie te raken en de job af te werken
Alleen gaat het wat mis: als Fetch aankomt op het appartement waar ze moest inbreken, blijkt dat zij niet de enige was met interesse. Na een korte introductie van de Akurans, de rivaliserende faction, en je beschikbare krachten ontploft de boel: missie mislukt.
Fetch keert terug naar de boot waar haar broer nog zit, want daar zou de volgende aanslag van de Akurans plaatsvinden. Eenmaal aangekomen is de boot al ontploft, alleen Brent’s gsm bleef achter.
Hier komt Brent’s baas, Shane in het verhaal. Hij beweert dat Brent gekidnapt werd en dat de Akurans hem gevangen houden. Shane wil je helpen hem terug te halen, mits je wat wederdiensten bewijst en zijn louche bende helpt de Akurans te verslaan.
De verhaallijn van inFamous: First Light is mooi uitgewerkt, Fetch heeft weliswaar een niet even mooi ontwikkeld karakter als Delsin in Second Son, maar dat is ook logisch.
Desalniettemin is de verhaallijn zeer intens, en word je om de oren geslagen met plottwists. Juist dat zorgt ervoor dat je blijft spelen.
Gameplay
Zoals altijd in de inFamous serie is destructie een belangrijk onderdeel van First Light. Er is geen karma-systeem met een good guy-bad guy schaal, zoals in Second Son, waarbij je beslissingen als het doden van onschuldige inwoners effect op hebben. Met andere woorden je bent volledig vrij om te doen wat je wil, zonder gevolgen.
Hoewel je de mogelijkheid hebt onschuldige burgers aan te pakken, zul je waarschijnlijk niet meer doen dan af en toe een taxi opblazen. First Light’s Seattle zit namelijk overvol vijanden. Als je besluit om buiten de verhaallijn wat vrij rond te zwerven zul je je niet vervelen: de regelmaat waarbij de Akurans in konvooi door de straten van Seattle rijden is net genoeg om je rond elke hoek bezig te houden.
Naast dingen kapotschieten, kun je in Seattle uiteraard ook nog heel wat andere activiteiten gaan doen.
Schilderkunsten oefenen
Het graffitischilderen kennen we al uit Second Son, waar de rebelse Delsin af en toe een gebouw beklad met zijn mooie en soms maatschappijkritische kunstwerken. In First Light gaat het graffitischilderen toch een andere kant op, zo gebruikt Fetch geen spuitbussen met verf, maar haar neonkrachten om haar ideeën op de muren van Seattle te zetten.
Vaak bevatten haar tekeningen ook een verwijzing naar haar vermiste broer Brent, waarna je een klein detail over hen te weten komt.
Geen spionage in deze stad!
De Seattle Police Department gebruikt drones om de stad te controleren op misdaad, iets wat je best kunt missen.
In de Police Drone missies moet je aan de hand van live camerabeelden van de drone zelf, hem zoeken en vernietigen. Het lijkt een makkelijke opdracht, maar de zoekoppervlakte is toch groot genoeg om je even bezig te houden.
Race door de stad
Lumen races zijn iets nieuws in de inFamous serie. Op sommige plaatsen in Seattle zweeft een grote neon-cluster rond, Fetch kan die proberen te vangen om haar krachten uit te breiden via vaardigheidspunten.
Als je aan de race begint moet je proberen de lumen in te halen door neon-versnellingspunten die je een boost geven als je erdoor loopt. Haast je wel, want de lumen zal niet eeuwig voor je wegsprinten!
Deze sidequests zijn een leuke toevoeging aan de game, maar zijn weliswaar repetitief. Dat betekent niet dat je er geen plezier meer bij kan hebben natuurlijk, al is het replaygehalte wel eerder klein.
Arena
Als je even genoeg hebt gehad van Seattle, kun je ook terugkeren naar de arena van de DUP gevangenis om wat verder te oefenen op het beheersen van je krachten.
De arena laat je je krachten gebruiken op een andere manier dan in de vrije wereld, op een meer arcade-achtige manier. Zo moet je golven vijanden verslaan en zo ver mogelijk proberen te raken.
Zoals je al kon verwachten worden de golven vijanden moeilijker en moeilijker, maar dit gebeurt niet gewoon door meer of moeilijkere Akurans in te zetten. Zo zijn komen er in latere golven bijvoorbeeld ook Archangels, spinnen, en allerlei andere enge creaturen aan bod.
Het zou natuurlijk maar saai zijn om breinloos vijanden kapot te schieten, dus krijg je ook heel wat uitdagingen voorgeschoteld tijdens je ravage in de arena: raak 20 vijanden met je raketten, of vermoord ze via hun zwakke punten, spanning en plezier verzekerd.
Sucker Punch heeft het voordeel deel van Sony te zijn, en dat zie je in hun games. De arena zit overvol verschillende vijanden met goede AI, net als bij de lichteffecten wordt de PS4 hier bijna tot het uiterste gedreven. Kortom, rustpauzes las je beter in voor je een spel in de arena begint!
inFamous: First Light bevat voor een DLC heel wat verschillende content, daardoor schopte de game het ook tot standalone. Het is het waard, gezien de mogelijkheden die het spel je biedt.
inFamous: First Light (2014)
Ontwikkelaar: Sucker Punch
Gespeeld op PS4, exclusive
Retail reviewexemplaar aangeschaft door de reviewer. Ons reviewbeleid lees je hier.