Just Cause 3 Gold Edition: Air, Land and Sea DLC Review

Just Cause 3 verscheen een tijdje geleden en na de release bracht Avalanche Studios ook nog een aantal DLC-pakketten uit: Air, Land en Sea. Zoals de naam al doet vermoeden, focust elk van de drie DLC-pakketten zich op een bepaald element en dat zorgt ervoor dat elk DLC-pakket helemaal anders speelt. We hebben Just Cause 3 eerder beoordeeld ten tijde van de release, maar met de komst van de Gold Edition van de game – die zowel de basisgame als alle uitgebrachte DLC bevat – nemen we een kijkje naar de Air, Land en Sea DLC van de game in dit compleet totaalpakket.

Ten tijde van de release viel Just Cause 3 zeker in de smaak: een actievolle, chaotische game met unieke gameplay en heel wat speluren gameplay. Je verkent het pittoreske Medici die onder een dictatuur staat en het land stuk voor stuk bevrijden levert dan ook erg bevredigende gameplay op. Onze volledige recensie uit 2015 lees je hier.

Maar hoe zit het nu met de game in 2017? Een struikelblok tijdens de release waren de soms erg lange wachttijden, die gelukkig nu zijn verholpen. Jammer genoeg bleef Just Cause 3 technische problemen hebben, en heeft vooral de framerate een duik genomen. Vergeleken met de game ten tijde van lancering is de framerate onstabieler, met name bij explosies. Dit geldt voor de Xbox One en PlayStation 4 versies, maar op de PlayStation 4 Pro met Boost Mode ingeschakeld of op een pc heb je er gelukkig geen last van. Niettemin is het wel teleurstellend dat de game na al die maanden met patches er op sommige vlakken achteruit is gegaan. Gelukkig blijft de game – ook op de consoles uit 2013 – wel speelbaar, al is het niet ideaal.

Sky Fortress

Sky Fortress is het ‘Air’-gedeelte van het Just Cause 3 DLC-pakket en hierbij krijgt Rico een serieuze upgrade voor z’n wingsuit. Die wingsuit was al een van de meest spannende elementen van de hoofdgame, dus is dit zeker een mooie aanwinst. Rico kan deze keer met z’n wingsuit sturen en vliegen en het lijkt wel een pak dat serieus is geïnspireerd op Iron Man – en da’s natuurlijk een compliment.

Het is duidelijk dat er in de verschillende DLC-pakketten geen hoogstaand verhaal wordt gebruikt, maar met behulp van enkele statische cut scènes krijg je wel een narratief stuk voorgeschoteld. Het corrupte bedrijf eDEN wilt het element bavarium mijnen van het eiland, en daarvoor gebruiken ze een gigantische Sky Fortress – een vliegende strijdburcht dus. De actie in de lucht is spannend en vooral verfrissend – vooral dankzij de verbeterde wingsuit. Hoewel je deze DLC in twee uurtjes hebt uitgespeeld, zit het actie- en spektakelgehalte vrij hoog. Naast de nieuwe vliegmogelijkheid zien er bovendien ook machinegeweren en rakketten aan de wingsuit bevestigd – want waarom niet? Soms verlang je wel naar die nostalgische goede ouwe wingsuit zonder Iron Man snufjes om het uitdagender te maken, maar de upgrade zal zeker goed van pas komen bij het bevrijden van de Sky Fortress. Een geslaagd DLC-stukje, en je krijgt er ook een bestuurbare drone en een nieuw geweer bij.

Mech Land Assault

Je zou misschien denken dat het ‘Land’ DLC-pakket van de trilogie het minst indrukwekkende zou zijn omdat Rico zich in de hoofdgame vrijwel de hele tijd op land bevindt, maar met de komst van mechs wordt de gameplay serieus doorheen geschud. Het besturen van een mech om vijanden plat te trappen en gebruik te maken van een krachtige ‘gravity gun’ is ontzettend bevredigend, maar het maakt alle missies en het bevrijden van eilandstukken wel vrij gemakkelijk. Om in een mech te geraken moet je echter wel een speciaal energiewapen zien te krijgen om de zware robot over te nemen, maar voor menig Just Cause spelers moet dan geen probleem zijn. We zijn immers van Rico Rodriguez immers vreemdere dingen gewoon.

Wel jammer is dat je het volledig DLC-eiland moet bevrijden vooraleer je aan de tweede en de laatste missie begint en je niet gewoon direct in de actie kunt springen. Narratief doet Mech Land Assault het iets beter dan het vorig DLC-pakket en vormt de terroristengroep Black Hand de antagonist. Het DLC-pakket eindigt met een cliffhanger om je warm te maken voor het volgende deel.

Bavarium Sea Heist

Ter land, ter lucht en ten slotte ook ter zee: Bavarium Sea Heist neemt Rico mee op wilde en vijandige wateren. Geen Iron Man kostuum of een mech deze keer, maar wel een serieus uitgeruste boot en een lasergeweer. Ook het derde DLC-pakket introduceert dus nieuwe gameplayelementen die opmerkelijk krachtig zijn.

De boot bevat een hoop wapentuig en zal je voornamelijk gebruiken om de eilandstukken te bevrijden. Interessanter is de laser gun, waarmee Rico kan richten en waarna er een gigantische laserstraal uit de lucht komt om alles wat er onder zit te laten opgaan in fijn. In het korte verhaal moet Rico dit wapen zien te verkrijgen, maar vreemd genoeg kan je dit wapen ook gewoon meteen bestellen met een air drop – iets waar de ontwikkelaars hebben overgekeken. De missies in Bavarium Sea Heist zijn minder spannend omdat het wapen in dit geval eigenlijk wel serieus aan de sterkere kant is. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om het wapen niet te gebruiken, al is dat niet echt de bedoeling.

Eindwoord Just Cause 3 Gold Edition Review

Hoewel de drie DLC-pakketten van Just Cause 3 best wel plezierig zijn, zijn ze alle drie erg gelijkaardig aan elkaar: nieuw wapen of voertuig, een tweetal missies en het bevrijden van een aantal eilandstukken. Niettemin zorgt elk pakket wel voor een vernieuwing in de gameplay. De volle pot betalen voor deze DLC lijkt ons eerder aan de hoge kant, maar gelukkig bevat de Gold Edition de volledige game én het Air, Land and Sea pakket. Verder krijg je ook nog een aantal extra wapens en voertuigen tot je beschikking. Het “waar voor je geld” gehalte stijgt zeker en vast en met de Gold Edition haal je een game in huis waar met ontzettend veel uren bevredigende gameplay.