Just Cause 3 Review

De Just Cause franchise staat voor explosies, actie en pure chaos. Het derde deel in de serie vormt daar uiteraard geen uitzondering op, want hoofdpersonage Rico Rodriguez keert terug naar z’n thuisland Medici om het lokale volk te bevrijden van Generaal DiRavello’s dictatuur en daarbij geldt eigenlijk één regel: anything goes. Gewapend met exclusieve gadgets, een wingsuit, een aantal trouwe bondgenoten en Rico’s uitermate destructief gedrag moet je in Just Cause 3 de gebouwen én de moraal van DiRavello met de grond gelijk maken. Medici – verspreid over drie grote eilanden – is kleurrijk, levendig en een ideaal speelterrein voor Rico.

1374579520933.736.97b961c152f69dd1b7f09d798db34a0d

Een uitgebreide en diepe verhaallijn moet je in Just Cause 3 zeker niet verwachten, hooguit zijn er een aantal plottwists in het verhaal en we moeten eerlijk zijn: het verhaal is best cliché. Gelukkig lijken de ontwikkelaars daar ook zo over te denken, want deze game neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus. Dialogen zijn grappig (al kan de voice-acting soms iets beter) en bevatten een hoop leuke referenties naar andere populaire games en films. Just Cause 3 staat garant voor één ding: absolute en complete chaos. Enige storytelling is natuurlijk van belang maar waar het echt om draait in deze game is de gameplay. En hoewel je het merendeel van je tijd in Medici zal spenderen aan het bevrijden van outposts en provincies, bieden de hoofdmissies uiteraard nog heel wat uren pure actie.

1374585034623.143.57b71ec6ea4b9bbbf2262aa21c316005

De open wereld van Just Cause 3 is gigantisch en uitermate levendig. Er is ook veel variatie aanwezig: enkele gebieden focussen zich vooral op militaire en industriële gebouwen, terwijl een deel van Medici een uitermate toeristische indruk nalaat. Het feit dat de game zich afspeelt op eilanden biedt je als speler ook meer vrijheid wat betreft transport: naast de standaard voertuigen die je een beetje in elke open world game vindt kan je ook aan de slag met helikopters, jets en boten. Al vinden wij het rondtrekken door Medici verrassend plezierig met onze ingebouwde wingsuit. Die bestuurt lekker weg en vormt een uitstekend alternatief voor traditionele vervoersmiddelen. Samen met je trouwe parachute vormen deze twee gadgets een erg prettige combo.

Over gadgets gesproken, de grappling hook maakt uiteraard z’n terugkeer in Just Cause 3. Alleen heeft deze een stevige upgrade gekregen. Hij doet niet alleen dienst als trekhaak, je kan de gadget ook gebruiken als kettinghaak tussen verschillende objecten. Een standbeeld verpulveren is dus niet alleen mogelijk door het op te blazen, je kan hem namelijk gewoon naar beneden trekken – en dat geldt eigenlijk voor alle vernietigbare objecten. Samen met andere gadgets zoals door raketten aangedreven bommen kan dat voor spectaculaire destructies zorgen. Gadgets kan je upgraden door de verschillende challenges doorheen Medici te volbrengen.

1374598238036.425.c2f6fc902fd87082489f43e6f8b04c7a

De troepen en vestigingen van de dictator zijn gemakkelijk herkenbaar door de kenmerkende rode kleur. Om een gebied, provincie of settlement te bevrijden moet je erin slagen om alle vijandige gebouwen neer te halen: denk maar aan standbeelden van de generaal, propagandatorens of legerkampen. Als je er bovendien ook nog in slaagt om voldoende chaos te veroorzaken, trekken de vijandige troepen zich terug en komt het gebied in handen te liggen van de rebellen. De meeste stadjes die bevrijd moeten worden zijn vrij gelijkaardig in opzet, hoewel de moeilijkheidsgraad in sommige gebieden al snel de lucht in gaat.

1374609010681.24.c2f6fc902fd87082489f43e6f8b04c7a

We kunnen er heel kort over zijn: de gameplay en de bijhorende destructies die je hierbij veroorzaakt zijn gewoon subliem. Just Cause 3 kent zodanig veel explosies en actievolle momenten dat zelfs Michael Bay jaloers zou zijn. Bovendien biedt de game je een waaier aan mogelijkheden: je kan meer de klassieke kant opgaan met bommen, wapens en explosies maar je kan ook creatiever te werk gaan met trekhaken of zelfs een combinatie van beide. Gunplay is dan ook vrij degelijk, al is de auto-aim soms net iets te vrijgevig: een feature die gelukkig uit te schakelen valt. Een cover-systeem is er niet, in Just Cause 3 is het duidelijk de bedoeling om te bewegen en zo veel mogelijk gebruik te maken van je uniek wapenarsenaal. Chaos staat garant voor extreem hoog fungehalte en is verschrikkelijk bevredigend.

15301749507328.967.1f8dedbe18ea5f43015b1f68ce00725a

Audiovisueel is de game zeker een sterke titel. Wij speelden de PS4-versie van de game en zeker voor een open world game mag Just Cause 3 er absoluut zijn. Prachtige landschappen met bijhorende beplanting, een mooie en kleurrijke setting, goede modellen van de karakters (en ook de explosies zien er goed uit). Ook motion blur is op consoles goed uitgewerkt. Als je rondrijdt in een wagen durven er al weleens pop-ins verschijnen, maar gelukkig is het niet al te storend. De game wordt vergezeld door wat geestige deuntjes in de soundtrack die weinig opmerkelijk zijn maar zeker en vast bijdragen door de losse sfeer van Just Cause 3.

15301889474818.812.bdc9d3892b929d09c87f8749347d6a4c

Er valt dus weinig te klagen over de grafische capaciteiten van de game, maar helaas is het met de performance minder goed gesteld. De game slaagt erin om tijdens rustige momenten een stabiele framerate van 30 beelden per seconde te behalen, maar vanaf het moment je tientallen explosies op het scherm ziet verschijnen durft de framerate helaas een duik te nemen. Toegegeven, het gebeurt alleen bij uitermate destructieve momenten, maar dat is natuurlijk ook de opzet van het spel. Een grote militaire basis opblazen is dus niet meteen een goed idee als je een stabiele framerate wenst te behalen, iets dat hopelijk verbeterd kan worden in een aankomende patch. Wat ons betreft zijn deze dipjes niet uitermate storend, maar wel merkbaar. Een reden om de game (voorlopig) niet te spelen is het voor ons niet, maar we kunnen ons zeker inbeelden dat sommigen hier meer last gaan van ondervinden. Een tweede struikelblok zijn de soms overdreven lange wachttijden. In de meeste gevallen moet je niet heel erg lang wachten vooraleer de game geladen is, maar de game kampt met een aantal bugs waardoor laadtijden van drie minuten geen uitzondering vormen. Het gebeurt vaak bij het opstarten van challenges en het is ook hier een problematiek die verholpen kan worden middels een update, maar het blijft toch jammer dat de ontwikkelaars dit over het hoofd hebben gezien voor de lancering. Wanneer Avalanche Studios voor deze problemen een patch lanceert komen we er nog zeker op terug, maar voorlopig staat de game technisch nog niet helemaal op punt.

Just Cause 3

Ontwikkeld door Avalanche Studios, uitgegeven door Square Enix

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op PC en Xbox One.