Gaming PC PS Vita PS4 Reviews Xbox One

One Piece: Burning Blood Review

Fans van populaire animereeksen zullen ongetwijfeld wel al eens gehoord hebben van One Piece, een succesvolle reeks waarbij piraten met superkrachten centraal staan. De One Piece serie heeft al een paar videogame adaptaties mogen ontvangen, maar met Burning Blood krijgen we ditmaal een 3D-fighter fight-em-up voorgeschoteld. De setting van One Piece lijkt uitermate geschikt voor een fighter als deze, maar valt de game ook in de smaak? Je leest het in onze One Piece: Burning Blood review.

Inleiding en storyteling

OPBB_Online_Modes_13_1463043472

Hoewel Burning Blood wellicht vooral de fans van One Piece zal aanspreken, moet de game ook vrij vermakelijk zijn als een beat-em-up in drie dimensies. Op de huidige generatie consoles zorgt de 3D gameplay voor een frisse wind in het genre, gezien Street Fighter, Killer Instinct en Mortal Kombat zich beperken tot twee dimensies. One Piece vertelt het verhaal van de piraat Luffy en z’n entourage en de gekke avonturen waarin ze allemaal in verzeilen. De storytelling is niet altijd even duidelijk – zeker voor iemand zoals mezelf die voor de eerste maal kennismaakt met de franchise – maar wordt wel netjes verteld en gepresenteerd. In de game ga je uiteraard heel wat Japanse voice acting horen maar gelukkig zijn er ondertitels voorzien. Wel merk je dat er hier en daar een aantal woorden in de vertaling verloren zijn gegaan, en dat je af en toe te maken krijgt met spelfouten of warrige zinsbouw.

Platinum_Luffy_5_1461231495

De basisgameplay is vrij gelijkaardig aan andere titels: snelle actie, fast-paced gevechten, combo’s creëren en aanvallen van de tegenstander verweren. Toch biedt One Piece: Burning Blood ook wat complexere gameplay en is vooral timing ontzettend belangrijk. Op het juiste moment ontwijken, wegstappen, een combo breken of gewoon een tegenaanval uitvoeren – momenten zoals deze zijn essentieel om de overwinning te behalen.

Die gameplay wordt nog complexer dankzij de vele speelbare personages in Burning Blood. Bovendien beschikt elk personage ook over een opmerkelijk verschillende speelstijl die zich vooral zullen presenteren in de speciale moves. Zo krijgen bepaalde personages een eerder ‘allround’ vechtstijl die zich goed kunnen aanpassen in elke situatie, terwijl sommige personages dan eerder effectiever zijn op een korte afstand.

Doflamingo_Screenshot_attck_1461231900

One Piece: Burning Blood is een titel die erg veel aandacht hecht aan team-based gameplay, in een gevecht kan je vechten met drie verschillende personages tegelijk wat meteen voor wat variatie in een gevecht zorgt. Het 3 versus 3 systeem zorgt voor frisse match-ups en laat de fans van One Piece toe om zelf ‘droomgevechten’ te creëren.

OPBB_Online_Modes_12_1463043471

De story mode van One Piece: Burning Blood wordt verteld vanuit de perspectieven van vier verschillende personages en elke level die je moet volbrengen wordt vergezeld door een bepaalde opdracht. Zo zal je bijvoorbeeld gevraagd kunnen worden om een bepaalde tijdsperiode te overleven of om in je eentje meerdere tegenstanders uit te schakelen. Hoewel sommige van deze opdrachten best leuk en uitdagend zijn, voelt de meerderheid vooral aan als filler-materiaal en overbodig. Nieuwe personages vrijspelen in de meer klassieke modi is mogelijk door ze aan te schaffen met in-game currency, maar je kan ook doorheen de volledige campaign spelen om ze gemakkelijker (en sneller) vrij te spelen.

OPBB_Online_Modes_5_1463043467

Burning Blood bevat ook een tweetal online modi. Uiteraard zijn de klassieke ranked en casual matches van de partij met uitgebreide leaderboards en statistieken maar vooral de Pirate Flag Battle modus valt op. In deze modus kies je voor een van de verschillende piratenfacties en wordt alles verdeeld in seizoenen. Online wordt de strijd tussen rivaliserende piratenbendes voortdurend gestreden en kan je voor je factie meer grond veroveren door gevechten te winnen. Een leuke online aanwinst en absoluut een verfrissende take op matchmaking.

Nami_Screenshot_range_1461232196

Wat meteen opvalt is dat One Piece: Burning Blood een leuke cartoon-stijl heeft meegekregen en daardoor trouw blijft aan het referentiemateriaal. De tamelijk stabiele framerate van 60 beelden per seconde vormen een goed complement bij de fast-paced actie. Animaties zien er goed uit – al kan het camerawerk hier en daar toch wat beter. Soms zitten je tegenstanders even in de weg en wordt het moeilijk om een overzicht te krijgen. De presentatie is niet perfect en er zijn hier en daar schoonheidsfoutjes, maar over het algemeen ziet Burning Blood er goed en scherp uit. Wat betreft de soundtrack wordt de game vooral voorzien van Japanse deuntjes, die passen in de stijl van One Piece.

Eindwoord One Piece: Burning Blood Review

Shanks_special1_02_1461231909

One Piece: Burning Blood is een aardige 3D beat-em-up die vooral de fans van de anime-serie zal aanspreken. De presentatie, storytelling en de personages zijn vrij belangrijk en goed uitgewerkt in Burning Blood, al zal ongetwijfeld niet iedere fan van het fighter-genre gecharmeerd zijn door deze presentatie. Met de gameplay zit het over het algemeen best wel snor en onder het One Piece-jasje schuilt een prima 3D fighter.

One Piece: Burning Blood

Ontwikkeld door Spike Chunsoft, uitgegeven door Bandai Namco

Gespeeld op PS4. Ook beschikbaar voor PS Vita, pc en Xbox One.