Payday 2: Crimewave Edition Review

Banken overvallen, juweliers bestelen en gewapende geldtrucks overnemen: Payday 2 in een notendop. De gekende game van OVERKILL lanceerde al een tijdje geleden voor PC en de vorige generatie consoles, maar voor de eigenaars van een Xbox One of PlayStation 4 heeft de ontwikkelaar een geremasterde Crimewave Edition van de game op de markt gebracht, inclusief alle DLC.

Payday-2

Payday 2 kan je best beschrijven als een tactische shooter, maar dan net iets anders. In plaats van honderden soldaten neer te knallen op het slagveld, kruip je in de huid van crimineel wiens enige doel is om geld binnen te halen. In Payday 2 zal je dus banken overvallen, kleine winkeltjes in een winkelcentrum bestelen, de wapens van een rivaliserende bende opblazen of zelfs verkiezingen vervalsen; het is slechts een kleine greep uit de tientallen verschillende scenario’s. Bij de release van Payday 2 was veel content verscholen achter DLC en missies waren vaak repetitief, maar dat is gelukkig niet het geval in de Crimewave editie. De PS4 en Xbox One versies van de game worden namelijk gebundeld met alle uitgebrachte DLC, en dat zijn er veel. Als we zeggen dat er in Payday 2: Crimewave Edition iets minder dan een honderdtal uur aan gameplaycontent zit, is dat geen tikkeltje overdreven.

payday-2-crimewave-edition-4

De manier waarop je een missie uitvoert ligt helemaal aan jou. Soms lukt het zelfs om een missie volledig uit te voeren zonder dat iemand erop let, maar vaak zal je weerstand ontmoeten in de vorm van de lokale politie en sterk uitgeruste SWAT teams. In Payday 2 kan je je tactische skills helemaal trainen en goed gebruiken om je opdrachten tot een goed einde te brengen. Banken overvallen doe je natuurlijk niet alleen, je moet kunnen rekenen op je mede-criminelen. Payday 2 is dan ook een ideale co-op game en daar blinkt de game echt uit. Jammer genoeg is er geen splitscreen co-op voorzien, en als je helemaal alleen wilt spelen moet je niet rekenen op de intelligentie van bots want die is quasi nihil. Ze kunnen hun mannetje staan tegen aanvallen, maar verwacht niet dat ze kunnen meehelpen met het plaatsen van items of het boren van een kluis. Een tegenvaller, want met goed ingestelde bots zouden gamers die alleen spelen een veel beter multiplayer-gevoel kunnen recreëren. De gameplay op zich is nochtans uitstekend: het is tactisch, spannend en vooral uniek.

Payday-2-2

Er wordt wel aangemoedigd om in online deel te nemen met andere spelers, hoewel een goede lobby vinden wel een tijdje kan duren. Deze functie heet Crime.net, en je kan er meteen zien welke missies allemaal beschikbaar zijn en hoeveel geld je krijgt na afloop. Met dat geld kan je uiteraard upgrades aanschaffen. Payday 2 kent ook een XP-systeem waarbij je de keuze krijgt tussen een vijftal verschillende specialisten, sommigen zijn bijvoorbeeld meer gericht op combat in plaats van technische dingen. Ook criminelen moeten relaxen en dan kan in het safehouse: je kan er je geld beheren, wapens mee uittesten en het nieuwste inbrekersmateriaal raadplegen. Bepaalde missies kun je zelfs vooraf voorbereiden door bijvoorbeeld schema’s te onderzoeken of mensen vinden die van binnenin kunnen meehelpen.

payday-2-crimewave-edition-3

Audiovisueel hebben de ontwikkelaars beloofd om het maximale uit de huidige generatie consoles te benutten, maar wij zijn niet erg overtuigd. Payday 2 is merkbaar een game uit de vorige generatie, hoewel de Full HD resolutie al een aardige upgrade is. Verder zijn sommige textures merkbaar verbeterd en ook de belichting ziet er in vergelijking een stuk beter uit. Jammer genoeg geldt dit niet voor alle textures, want sommige textures zien er gewoon niet uit. Verder draait de Crimewave Edition op een redelijke stabiele framerate van 30 beelden per seconde. Spijtig, want de game is allesbehalve grafisch veeleisend en een sprong naar het vloeiendere 60 FPS was zeker welkom geweest. Niettemin blijft de game uiterst speelbaar, maar het is wel een aandachtpunt voor een mogelijke opvolger. Op het gebied van audio hebben we weinig te klagen: de game wordt vergezeld door een prima score die je meteen onderdompelt in een crimineel sfeertje.

Payday 2: Crimewave Edition

Ontwikkeld door OVERKILL, uitgegeven door 505 Games

Gespeeld op PlayStation 4. Ook verkrijgbaar op Xbox One.