The Talos Principle Review (PS4)

Wat krijg je als je Portal-achtige puzzels, een mythologisch klassieke maar tegelijk futuristische setting en een filosofisch verhaal combineert? The Talos Principle bevat het allemaal en kon tijdens z’n release in 2014 op heel wat lof van gamers rekenen. Ondertussen heeft de game een PS4-versie gekregen die we grondig onder de loep nemen.

TheTalosPrincipleDeluxeEdition02

The Talos Principle vertelt het verhaal van een mensachtige robot die op zoek is naar het nut van zijn bestaan en het leven in het algemeen. De inleiding van de game krijgt meteen een vrij Bijbelse vibe mee aangezien Elohim – een soort van goddelijke verteller – je allerlei puzzel-opdrachten laat vervullen. De band tussen het hoofdpersonage en Elohim is niet meteen duidelijk, en doorheen de game staan er terminals waarmee je kan communiceren. Jouw leven is simpel: los puzzels op, verzamel tetrimino-stukjes en je krijgt toegang tot een nieuwe omgeving. Dit concept gaat heel lang door, maar al snel wordt het voor de speler duidelijk dat Elohim niet de meest betrouwbare persoon blijkt te zijn.

TheTalosPrincipleDeluxeEdition03

Er is een bepaalde toren in de wereld waarin je bent beland, waar je volgens Elohim in geen geval mag binnenkomen – of er zouden wel catastrofale gevolgen kunnen zijn. De wereld van The Talos Principle speelt zich af op onze planeet en je zal vooral natuurlijke landschappen ontdekken. Van de mensheid zelf blijkt geen enkele sprake meer te zijn door een mysterieus, dodelijk virus. Doorheen de puzzels en de dialogen met Elohim kom je steeds meer en meer in contact met filosofische vraagstukken waardoor je als speler begint te twijfelen aan Elohim en z’n beloftes. Hoewel de nadruk duidelijk op het puzzelen ligt heeft het verhaal en de bijhorende setting zeker en vast z’n charmes.

TheTalosPrincipleDeluxeEdition04

Gameplaywise is The Talos Principle uiteraard een spel dat vooral liefhebbers van puzzelgames zullen bekoren. De game maakt gebruik van een aantal leuke elementen om kwalitatief uitstekende puzzels neer te zetten. Met een jammer kan je bijvoorbeeld bepaalde elementen uit een puzzel uitschakelen: denk maar een elektrische muur, vijandelijke robots of sentry guns. Uiteraard maakt The Talos Principle ook gebruik van de meer klassieke methodes zoals lasers, blokken en ook een tijdsmachine om puzzels op te lossen met jezelf. Voor de meeste spelers zullen de verschillende puzzels vrij snel op te lossen zijn, maar de moeilijkheidsgraad stijgt vrij snel naarmate je het einde van de game nadert. Het verschil is wat ons betreft toch net iets te groot. The Talos Principle is trouwens geen game die je in een ruk kan uitspelen: met tientallen verschillende locaties en ontzettend veel puzzels heeft deze game ontzettend veel speelplezier te bieden. Frustratie alom wanneer je een raadsel niet kan oplossen, maar de voldoening nadat je éindelijk de oplossing hebt gevonden is natuurlijk groter.

TheTalosPrincipleDeluxeEdition05

Audiovisueel is The Talos Principle een vrij sterke titel. De game speelt zich volledig af in First Person en de mix van klassieke gebouwen uit de oudheid samen met moderne, futuristische technologie zorgt voor een unieke sfeer en een overall prachtige uitstraling. De game ziet er goed uit, textures worden optimaal tentoongesteld en ook de omgevingen zijn prachtig gedetailleerd. Er zijn echter wat schoonheidsfoutjes die gerust mogen weggewerkt worden, zo ziet het gras er niet altijd even goed uit en zijn sommige particle effects slecht uitgewerkt. Niettemin stelt The Talos Principle op grafisch gebied zeker niet teleur. Ook handig om te weten is dat de game naar een framerate van 60 beelden per seconden streeft en dit ook lukt: de game blijft lekker stabiel en lichte framedrops zijn aanwezig, maar komen zelden voor en zijn amper merkbaar. De game wordt vergezeld door een weinig opmerkelijke soundtrack die vooral een erg rustige en stoïcijnse sfeer uitstraalt.

TheTalosPrincipleDeluxeEdition06

Wie de PS4-versie van The Talos Principle aanschaft, krijgt er meteen het DLC-pakket ‘Road to Gehenna’ bij. Road to Gehenna borduurt verder op de puzzels van de hoofdgame, maar met een nieuw hoofdpersonage en interessante narratieve twist. Ook hier zijn een hoop puzzels te vinden die nog wat uren spelplezier toevoegen. Jammer genoeg wordt er in deze DLC weinig gebruik gemaakt van nieuwe gameplayelementen, maar gamers die niet genoeg krijgen van The Talos Principle kunnen naar hartenlust nieuwe mysterieuze en vooral ingewikkelde puzzels oplossen.

The Talos Principle (Deluxe Edition)

Ontwikkeld door Croteam, uitgegeven door Devolver Digital

Gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar op PC.