WWE 2K16 Review

In de jaarlijkse WWE 2K-games kunnen worstelfanaten naar hartenlust spannende matches naspelen, maar de vorige iteratie van de franchise kon op heel wat kritiek rekenen wegens saaie gameplay en een incompleet totaalpakket. Met 2K16 willen de ontwikkelaars echter een hele hoop goedmaken: met een ontzettend uitgebreid rooster van zowel oudere worstelaars als opkomend talent, verfijningen in de gameplay en een campagnemodus van niemand minder dan de legendarische Stone Cold Steve Austin wil WWE 2K16 een blijvende indruk nalaten.

WWE 2K16 screen (12)

Raise some hell

The Texas Rattlesnake Steve Austin pronkt op de cover van WWE 2K16 maar ook in rest van de game is de bekende worstelaar prominent aanwezig. Zo kunnen spelers zijn carrière (opnieuw) beleven via 2K Showcase. Het geheel wordt vrij goed gepresenteerd met behulp van videomateriaal zodat je helemaal mee bent met de storylines. Op gebied van gameplay is deze 2K Showcase vrij gelijkaardig aan de vorige campagnes van de WWE-games: je krijgt de opdracht om belangrijke matches na te spelen en kan bonuspunten verdienen door de real-life gebeurtenissen in de match toe te passen in het spel. Met Stone Cold’s Showcase modus ben je zeker en vast een aantal uur zoet, en voor zowel de iets oudere worstelfanaat als nieuwkomers is de Showcase zeker de moeite waard om te doorlopen. Stone Cold neemt het niet alleen op tegen bekende legendes zoals Bret Hart, Mr McMahon en The Rock, maar ook de iets minder bekende worstelkampen van Austin komen aan bod. Opmerkelijk is ook dat de authenticiteit van het team van commentator behouden blijft, net alsof je een echte match zou herbekijken.

Een van de struikelpunten van het vorige WWE 2K15 was de afwezigheid van een hoop worstelaars. Dat probleem lijken co-ontwikkelaars Yuke’s en Visual Concepts duidelijk begrepen te hebben, want met meer dan 120 verschillende speelbare personages biedt WWE 2K16 het grootste rooster in een worstelgame ooit. De bekende klassiekers zijn uiteraard aanwezig, maar ook een hoop WWE Legends en natuurlijk de nieuwste supersterren uit NXT maken hun opkomst in de game. De ruime keuze laat je ook toe om ‘fantasy match-ups’ uit te voeren (Sting versus Undertaker, anyone?). Jammer genoeg moeten we wel nog een jaar wachten op ‘The Four Hoursewomen’ uit NXT, die toch al een aantal jaar vrij belangrijke spelers zijn. Een groot verbeterpunt is de terugkeer van de soorten matches die kan spelen. Waar de keuze bij WWE 2K15 erg beperkt bleef, doet deze versie het een stuk beter. Je kan dus naar hartenlust Tables, Ladders, handicap en Tornado Tag matches creëren.

WWE 2K16 screen (10)

Uiteraard is ook de Universe mode weer aanwezig, waar je zelf matches en WWE shows kan samenstellen. Universe in WWE 2K16 brengt enkele nodige verbeterpunten: zo kunnen worstelaars nu zowel deel uitmaken van Raw en Smackdown, zoals dat al jaren het geval is in het echt. Verder biedt Universe over het algemeen meer vrijheid en meer mogelijkheden, ook het realisme werd stevig aangepakt. Worstelaars zijn nu namelijk onderhevig aan verschillende ‘buffs’ en kunnen in verschillende gradaties geblesseerd geraken. Als er iemand bijvoorbeeld tien matches op een rij wint, zal dat zich ook uiten in het succes en de motivatie van die worstelaar. De Universe Mode kiest zelf voor je een aantal matches uit, die je uiteraard naar wens kan aanpassen. Het doel van deze gamemode is een aflevering van Raw, NXT of Smackdown repliceren, en dankzij de nieuwe mogelijkheden is dat voor 2K16 een koud kunstje.

WWE 2K16 screen (8)

The champ is here

De derde grote pijler van WWE 2K16 is de MyCareer modus, die we ook al kennen uit andere 2K franchises. Het komt erop neer dat je een eigen worstelaar kan creëren, en vanaf nul begint bij WWE. De eerste weken ga je trainen in het WWE Performance Center, om uiteindelijk de WWE-ladder te beklimmen totaan de WWE World Heavyweight Championship en uiteraard een plaatsje in de Hall of Fame. Om zo ver te geraken zal je echter nog doorheen NXT, Superstars, Main Event, Smackdown en RAW moeten geraken. De MyCareer in 2K16 is vele malen interessanter dan de vorige iteratie: er is veel meer vrijheid voor de speler, je kan je moeien met andere worstelaars, je kan rivalen maken (of net goede vrienden), een WWE Tag Team vormen en uiteraard proberen om elke mogelijke titel binnen te halen. Verderop in de game kan je beslissen of je al dan niet samenwerkt met The Authority, en afhankelijk van die keuze kan een MyCareer speelsessie er helemaal anders uitzien. In backstage interviews laat je je personaliteit (een geliefde face of een irritante heel) blijken aan het publiek. In WWE 2K15 was de MyCareer modus een mooi concept, maar ronduit slecht en saai uitgewerkt door gebrek aan interactie. 2K16 is gelukkig een gigantische verbetering en hoewel MyCareer nog niet perfect in elkaar zit, is het absoluut een merkwaardige stap in de goede richting.

WWE 2K16 screen (28)

Gameplaywise zijn er vooral kleinere wijzingen aangebracht. Reversals worden nu bijvoorbeeld belangrijker en schaarser: elke worstelaar beschikt nu over een aantal reversal moves in een match die traagjes weer opgevuld worden. Dat zorgt ervoor dat het momentum van een match omkeren belangrijker en effectiever wordt. Een grote move counteren kan dus meteen zorgen voor een spannende ommekeer. Ook het Pin- en Submitsysteem werd onder handen gepakt: twee gebruiksvriendelijkere mini-games verzorgen deze aspecten van een match. Vooral het Submitten is even wennen met deze nieuwe methode, hoewel het wel een extra gevoel van uitdaging biedt. Daarnaast kun je nu ook de entrances van je mede-worstelaars verstoren, om bijvoorbeeld meteen en geniepig een mep te verkopen. Een laffe tactiek, maar wel effectief. Af en toe vinden we de controls toch wat lastig en dan gaat vooral de camera zich op vreemde plekken nestelen.

WWE 2K16 screen (4)

Ook het online-gedeelte werd aangepakt wat voor minder lange wachttijden zou moeten zorgen. Ook is het nu mogelijk om private matches aan te maken. Jammer genoeg hadden we nog last van serverproblemen, waardoor we slechts een aantal worstelkampen online hebben kunnen uitproberen. Community Creations zijn terug en zijn uitgebreider: je kan worstelaars, diva’s, championships, arena’s, logo’s en zelfs gezichten importen en aanpassen. Om dit proces gemakkelijker te maken, verschijnt er later een aparte companion app.

WWE 2K16 screen (29)

Audiovisueel ziet WWE 2K16 er vrij gelijkaardig uit aan de vorige game, de upgrades en verbeteringen zijn eerder minimaal. Er werd wel serieus gewerkt aan een realistische weergave van het haar en kleren. De gezichten van de meeste worstelaars werden in gescand om een zo goed mogelijke weergave te bieden in de game, waardoor je wel het verschil in kwaliteit ziet met reeds gepensioneerde atleten. Ook het commentatorteam heeft versterking gekregen: Jim Ross, JBL, Michael Cole en Jerry Lawler zijn allen aanwezig om de virtuele matches van commentaar te voorzien. Doordat er nu altijd drie commentatoren aanwezig zijn en een hoop nieuwe dialogen zijn toegevoegd, verloopt het een stuk minder stroef, al zal je nog vaak dezelfde commentaar horen. De soundtrack die je in de menu’s hoort is vrij gevarieerd en best goed, maar de echte fans zullen blij zijn te horen dat je een jukebox kan activeren met een mengelmoes van populaire intro’s. De game probeert een framerate van 60 FPS te behalen en dat lijkt ook meestal te lukken, van framedrops is er dus weinig sprake.

WWE 2K16

Ontwikkeld door Yuke’s en Visual Concepts, uitgegeven door 2K Games

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op Xbox One.