Zombi Review

Bij de lancering van Nintendo’s Wii U console verscheen ook ZombiU, een spannende horror-actie game van Ubisoft die handig gebruik zou maken van de unieke GamePad. Een aantal jaar later brengt Ubisoft een verbeterde editie van de game voor de huidige generatie consoles en PC, simpelweg onder de naam Zombi.

ZOMBI_SC_Buckingham_1439888706

Zombi is in principe volledig dezelfde game als de launchtitel van de Wii U, maar dan met een paar belangrijke verschillen. Eerst en vooral is de nieuwe versie van de game aangepast om volledig te draaien op één scherm: de mini-map verhuist van de GamePad naar het grote scherm. Je inventarisscherm verhuist dan ook naar een apart knopje, maar de game pauzeert niet als je in je rugzak rammelt zodat je altijd op je hoede moet blijven. Ook de multiplayermodus van ZombiU is verdwenen, aangezien hier ook de GamePad voor nodig was. Gelukkig gaat deze afwezigheid gepaard met een licht prijskaartje van net geen twintig euro. Zombi heeft echter een uiterst sterk voordeel achter zich staan: de game kan gebruikmaken van krachtigere consoles en computers en zo helemaal tot z’n recht komen.

ZOMBI_SCR_Subway_1439888705

De markt van zombiegames is tegenwoordig misschien een beetje oververzadigd, maar gelukkig is Zombi niet je klassieke hack-and-slasher. Het spel is een mooie mix van survival horror en actievolle gevechtsscenes en vuurgevechten, dat zich bovendien volledig afspeelt in London. En zeg nu zelf, zombies afslachten middenin Buckingham Palace kan nooit slecht zijn. In Zombi speel je niet als een bepaald hoofdpersonage, wellicht zal je zelfs als enkele tientallen personages spelen doorheen de game. Zombi hanteert namelijk het permadeath principe; eens je door een ondode wordt opgegeten, keer je zelf terug als zombie in de donkere straten van London. Je respawnt echter als een nieuwe overlevende, en als je je voorwerpen van het vorig personage wil terugvinden, zal je hem/haar moeten doden om je rugzak terug in handen te krijgen. Hoe de zombies werden verspreid is niet meteen duidelijk, hoewel je dat doorheen het verhaal zelf moet ontdekken. Een mysterieuze stem helpt je hierbij, en het feit dat je met een aantal verschillende personages speelt zorgt voor een frisse wind in de storytelling.

ZOMBI_SC_RoyalGuard_1439888706

Overleven is absolute prioriteit in Zombi. Doorheen de game maak je kennis met een aantal wapens, zowel vuurwapens als melee. Pistolen en geweren zijn uiteraard de betere optie, maar het vinden van kogels blijkt uiteraard geen gemakkelijke opdracht te zijn. Je rugzak die je doorheen Zombi meesleurt is beperkt in opslag, de speler zal dus zelf doorslaggevende beslissingen maken betreffende de voorwerpen die je wilt behouden. De game slaagt erin om een verschrikkelijk intense en donkere sfeer uit te stralen, vooral als je op zoek bent naar hulpmiddelen. Zombies zijn niet gemakkelijk neer te halen waardoor je je al snel in moeilijke posities terechtkomt. Het unieke concept zorgt op een goede manier voor ontzettend intense gameplaymomenten. Spanning gegarandeerd!

ZOMBI_SCR_Buckingham_Underground_1439888707

Audiovisueel is Zombi een vreemde eend in de bijt. Langs de ene kant heeft Zombie een erg uitgesproken grafische stijl die zeker en vast een grote meerwaarde biedt, maar over het technische aspect zijn we niet erg onder de indruk. Op een goed uitgeruste computer draait Zombi als een zonnetje – zelfs op minder imposante setups. De port draait op een resolutie van 1080p en 30 beelden per seconde op beide consoles. Zombi is geen technisch veeleisende game, dus een upgrade naar zestig beelden per seconde was zeker welkom geweest. Hoewel de game redelijk wat visuele verbeteringen heeft gekregen zijn de verschillen niet om over naar huis te schrijven. Niettemin ziet Zombi er goed uit én speelt de game goed, en dat blijft het belangrijkste. Er zijn enkele grafische glitches en bij blikseminslag keldert de FPS-teller naar beneden, maar dat zijn problemen die gelukkig in een patch kunnen verholpen worden. De soundtrack is weinig opvallend maar dat komt waarschijnlijk omdat Zombi je ontzettend meesleept in de game. De verschillende tracks voegen in ieder geval wel toe aan de immersie van de game en zijn zeker niet slecht te noemen.

Zombi

Ontwikkeld door Ubisoft Montpelier, uitgegeven door Ubisoft

Gespeeld op Xbox One. Ook verkrijgbaar op PC en PS4.