Gaming Reviews Wii U

Runbow Review

Het aantal partygames gaat weer de lucht in met deze generatie spelconsoles en Canadese ontwikkelaar 13AM Games brengt met Runbow een exclusieve titel voor de Wii U op de markt die je met maar liefst acht andere vrienden kan spelen. Het concept is erg simpel: in Runbow is het de bedoeling dat je doorheen levels loopt en ondertussen ook nog eens moet platformen, springen en vechten. Runbow combineert zo de verslavend simpele two-button controls met een mooi partyconcept. Valt de game ook in de smaak? Je leest het in onze Runbow review.

720-GDC-2015-Screenshot-_0000_Volcano(1)

De bewegingen van je personage zijn vrij simpel maar er zijn wel een aantal variaties op de verschillende vechtmoves die je kan uitvoeren. Denk maar aan Street Fighter-achtige klassiekers en een ferme uppercut. Elk personage in Runbow beschikt over dezelfde controls om het gemakkelijk te houden, maar er zijn wel enkele kleine subtielen te vinden waardoor je met een bepaalde ‘runner’ toch een voor- of nadeel kan oplopen.

Wat maakt van Runbow zo’n unieke game? De personages en de levels zijn opgedeeld in een aantal verschillende kleurpatronen. Een kleur zal af en toe doorheen de level ‘vloeien’, waardoor de obstakels en objecten in de level van hetzelfde kleur zullen verdwijnen totdat er geen kleuren meer overblijven.

720-GDC-2015-Screenshot-_0001_Tower(1)

Er is een ontzettend groot aantal aan verschillende modi te ontdekken in Runbow, en gelukkig varieert ook de moeilijkheidsgraad. Aan het concept moet je natuurlijk even wennen, maar eens je het principe doorhebt en de verschillende kleurpatronen goed kan onderscheiden wordt al een hoop plezieriger. In de Adventure Mode moet je bijvoorbeeld een kwaadaardige zwart-wit baas overwinnen. Er zijn maar liefst 100 verschillende levels te ontdekken in de campagne-mode – elk levendig en een plezier om te spelen. Variëteit is ontzettend hard aanwezig: sommige levels zijn vrij normaal, maar er zitten ook bosfights, skirmishes, races en jachten tussen. Je kan deze campagnemode alleen spelen – maar met een hoop vrienden erbij is het natuurlijk altijd leuker. Als je erin slaagt om goede tijden neer te zetten voor de levels, kan je zelfs nieuwe personages vrijspelen. De gameplay werkt ontzettend goed – ook in single player.

720-GDC-2015-Screenshot-_0003_Lava(1)

Runbow schreeuwt uiteraard ‘Party Game’ uit en gelukkig is de game ook in dit aspect erg goed vertegenwoordigd. Denk maar races, arena gevechten en klassiekers zoals King of The Hill. Runbow biedt een hoop platforming, gevechten en een strijd tegen de klok. Het Super Smash Bros gevoel zal zeker en vast de bovenhand nemen in de modi die zich meer op combat richten waarbij je je tegenstanders moet laten vallen in de kleurloze dieptes.

AdventureScreen1

Runbow kan je met maar liefst negen verschillende spelers spelen met een controller naar keuze. Gelukkig biedt de Wii U voldoende controllermogelijkheden (GamePad, Pro Controller, Wii Remote, Classic Controller, Nunchuk) om een partyspel met veel spelers mogelijk te maken. Een negende speler kan via een speciale instelling op de GamePad spelen als de ‘Colour Master’, waarbij hij zelf obstakels en dergelijke aan de level toevoegt.

AdventureScreen3(1)

De levels zijn ontzettend kleurrijk en vooral goed ontworpen. Visueel is de game uiteraard geen topper maar teleurstellen doet Runbow allerminst. Waar de game vooral in uitblinkt is de erg catchy en mooie soundtrack.

Eindwoord Runbow Review

720-GDC-2015-Screenshot-_0005_Boat(1)

Runbow is een fantastische party-game en dankzij de vele controllermogelijkheden van de Wii U ideaal voor een grote groep spelers. Ook voor platformliefhebbers die liever alleen met een game aan de slag gaan biedt Runbow voldoende content om je lang bezig te houden. Een van de leukste eShop-titels die je kan vinden.

Runbow

Ontwikkeld en uitgegeven door 13AM Games

Gespeeld op Wii U (exclusief)