Gaming PS4 Reviews

Strike Vector EX review

Strike Vector verscheen voor het eerst op pc een aantal jaren geleden en kreeg goede kritieken over zich heen. De game kenmerkte zich door een unieke manier waarop je jets bestuurde: het ene moment scheur je aan een hoge snelheid je vijanden voorbij, en het volgende moment kan je je in een soort zweef-toestand bevinden om je tegenstanders gerichter uit te schakelen. De ontwikkelaars brengen de game van 2014 opnieuw uit op de PlayStation 4 in een iets andere verpakking met een overstap naar Unreal Engine 4, verfijnde gameplay en een single-player mode. Hoe de game bevalt lees je in onze Strike Vector EX recensie.

STRIKEVECTOR_EX_02

Een overvloed van actievolle vliegtuig-shooters is helaas nog niet te vinden op de huidige generatie consoles, de komst van Strike Vector EX zal de vliegtuigfanaten dan ook ongetwijfeld niet ontgaan zijn. Strike Vector EX focust zich helemaal op vloeiende en vlotte fast-paced actie, heel wat verschillende jets/mech combo’s die Vectors genoemd worden en zowel een campaign als multiplayer mode. De actie die zich afspeelt in Strike Vector is een genot om naar te kijken, omdat het technische aspect van de game perfect inspeelt op de snelle gameplay: Unreal Engine zorgt voor een uitmuntende performance en dat merk je meteen. Tenzij je piloot-skills nog niet helemaal op punt staan en je in een gebouw crasht natuurlijk.

STRIKEVECTOR_EX_04

Voor wie menig vliegtuiggames gespeeld heeft zullen de controls van Strike Vector EX zowel vertrouwd als nieuw aanvoelen. De game wordt gespeeld in third person, hoewel je in de settings ook kan kiezen voor een first person optie. Die laatste bevordert de immersie van de game, hoewel je wel gemakkelijker het overzicht verliest. Als je je in een trage “Hover-mode” bevindt, kan je ook verticaal manoeuvreren, ideaal om bijvoorbeeld uit een krappe situatie te geraken. Vanaf je de L2-knop indrukt, verandert je Vector in een razendsnelle jet en wordt het menens. Vijanden neerhalen kan natuurlijk in zowel de zweef- als jet-toestand, waar je een hoofdwapen tot je beschikking hebt staan en een speciale power-up naar keuze. Denk maar aan een standaard machinegeweer, een geweer voor schoten op lange afstand, een raketwerpen of hittezoekende raketten. Wat power-ups betreft heb je onder andere de keuze tussen een tesla coil of herstellende robots. Deze power-ups hebben een cooldown-timer, al kan je die cooldown gelukkig wel verminderen door in de levels zelf hulpmiddelen te vinden. Uiteraard zal je ook de nodige vijandelijke raketten moeten ontwijken en kan je in Strike Vector EX naar hartenlust een aantal barrel rolls uitvoeren.

STRIKEVECTOR_EX_10

De campagne van Strike Vector EX bestaat uit een vijftiental verschillende missies, die elk niet heel erg lang duren. Na een tweetal dikke uren kan je het verhaal uitgespeeld hebben, die eigenlijk eerder dient als voorbereiding voor de (toffere) multiplayer modi. Verhaaltechnisch stelt de game vrij teleur: de dialogen zijn niet bijster goed geschreven en de algemene verhaallijn is lastig te volgen. Er zijn te veel verschillende partijen en personages switchen zonder degelijke redenen van kant. Als speler krijg je te weinig informatie mee over deze personages waardoor de drang om deze cut scènes te skippen meteen erg groot wordt. Het hoofdpersonage is ook niet bijster charmant. Naast de vijftien levels zijn er ook een paar time trial races. Veel reden om naar de campagne terug te keren is er niet, behalve de leaderboards om de snelste tijd te kunnen behalen.

STRIKEVECTOR_EX_08

Strike Vector EX zit vol goede gameplay, maar de singleplayer laat dat niet echt helemaal tot z’n recht komen. Gelukkig bevat de game ook een heuse multiplayer modus, die de slappe verhaalelementen van de campagne doet vergeven en je gewoon in de actie onderdompelt. Er zijn zes verschillende modi aanwezig. Denk maar aan de klassiekers zoals TDM en Capture The Flag. Verder moet je in de Bounty Hunter mode zoveel mogelijk geld zien ter verzamelen, terwijl spelers in Demolition bepaalde levelelementen moeten verdedigen of vernietigen. Uiteraard krijg je hiervoor ervaringspunten die je kan verzamelen om allerlei achtergronden en cosmetische items te ontgrendelen. Alle elementen die de gameplay kunnen beïnvloeden zoals wapens en speciale power-ups zijn beschikbaar vanaf de start. Strike Vector EX biedt ook een Skirmish mode aan waar je met en tegen AI-bots kan spelen. Jammer genoeg ontbreekt een lokale splitscreen modus.

STRIKEVECTOR_EX_16

Zoals eerder vermeld speelt Strike Vector EX zeer vlot en soepel dankzij Unreal Engine 3. De doelstelling van 1080p en 60 beelden per seconde wordt vrijwel altijd behaald. Wat de graphics betreft kunnen we Strike Vector zeker geen slechte game noemen met een mooie artstijl en goede, gevarieerde omgevingen. Wel mist de game soms wat detailafwerking, zoals explosies die niet op punt staan of hier en daar een texture die er wat slap uitziet. De soundtrack is lichtjes futuristisch en is verder weinig opmerkelijk.

Eindwoord Strike Vector EX review

Cqj-yKqVMAALj-5

Strike Vector EX doet het op een aantal punten erg goed: vlotte en fast-paced gameplay met en hoog actie- en spanningsgehalte, degelijke multiplayermodi met de mogelijkheid om bots te gebruiken en misschien het allerbelangrijkste van allemaal: het arcade-gevoel van de vliegtuig/jet shooter dat we al een hele tijd moeten missen op consoles. De campagne stelt helaas niet veel voor, maar toch blijf je naar deze game terugkeren.

Strike Vector EX

Ontwikkeld en uitgegeven door RageQuit Corporation.

Gespeeld op PS4.