Gaming PC PS4 Reviews Virtual Reality

The Brookhaven Experiment (PSVR) Review

The Brookhaven Experiment was een van de eerste titels voor de HTC Vive op pc en maakte indruk door het gevoel te creëren dat je werkelijk in elke richting kon aangevallen worden door zombies en ander gespuis. De game verscheen echter onlangs ook voor de PlayStation 4 en PSVR, maar hoe verloopt de transitie naar Sony’s VR-headset? Je leest het in onze review hieronder.

The Brookhaven Experiment is een horror-shooter ontwikkeld door Phosphor Games specifiek voor virtual reality headsets. In de first person shooter moet je hordes aan zombies overleven met behulp van een zaklamp en een aantal vuurwapens. Die eerstgenoemde zal je vast en zeker nodig hebben aangezien je vaak in erg donkere omgevingen zal moeten strijden. Het horror- en overlevingsgevoel ligt daardoor erg hoog bij The Brooklyn Experiment en dankzij virtual reality wordt het natuurlijk allemaal nog een stuk beter.

Verhaaltechnisch doet de game z’n best om het een en ander uit te leggen, maar je merkt wel dat de focus duidelijk bij de gameplay ligt. Er is bijvoorbeeld weinig tot geen character development, al probeer je doorheen de levels uit te vissen waarom er precies een uitbraak van zombies is en hoe het Brookhaven experiment daarvoor verantwoordelijk is.

The Brookhaven Experiment wordt opgedeeld in twee verschillende modi: Campaign en Survival. De campagne van het spel is best lang en uitgebreid – je zal in een tiental verschillende variërende levels de strijd moeten aangaan met de ondoden. Gaandeweg kan je items en nieuwe wapens ontdekken die je dan kan meenemen naar de latere levels. Dat blijkt ook zeker nodig te zijn, want The Brookhaven Experiment is allesbehalve een gemakkelijke game, zelfs als je op de laagste moeilijkheidsgraad speelt. Het gebeurde dikwijls dat ik levels opnieuw moest spelen om een andere tactiek toe te passen.

Het feit dat je de zaklamp nodig hebt om te zien waar je vijanden verschijnen is een essentieel onderdeel van de gameplay. Je moet er natuurlijk ook op letten dat je batterijen niet te snel leeglopen, want zonder zaklamp ben je zo goed als blind in de donkere omgevingen. Met een druk op de knop van een Move-controller kan je je zaklamp of wapen omwisselen voor een mes of granaat, respectievelijk. Munitie is schaars en het is dus belangrijk dat je nauwkeurig op de zombies schiet, al is het mes ideaal voor gevechten in de nabije omgeving. Gameplay is voortdurend heerlijk intens en zelfs in de wat rustigere momenten verveelt The Brookhaven Experiment nooit.

De eerste levels beginnen vrij simpel en je hebt enkel last van een paar trage zombies, maar al snel wordt de actie intenser met snellere en vooral sterkere varianten die heel wat kogels moeten incasseren vooraleer ze neergaan. Verder zal je ook andere vijanden tegenkomen zoals gigantische spinnen – alsof zombies nog niet genoeg waren.

In Survival moet je zoals de naam al doet vermoeden op een bepaalde plek zo lang mogelijk zien te overleven. Deze modus is net als de campagne gebaseerd op verschillende rondes en tussenin de rondes kan je upgrades en nieuwe items aanschaffen.

De game wordt het best in een rechtstaande positie gespeeld en gebruikt twee Move-controllers en de tracking werkt net zoals je zou het zou verwachten. Het concept dat je in 360° moet rondkijken werkte ideaal met de HTC Vive, aangezien die over full-room tracking beschikt. Dat is een feature dat de PlayStation VR moet missen maar wordt gelukkig opgelost door het implementeren van een 180°-draaiknop. Een druk op de knop en je gezichtsveld wordt 180 graden gedraaid zodat je je toch in een volledige cirkel moet verdedigen. De tracking van de PlayStation VR werkt zeker en vast over een groter veld dan 180° en je hebt dus wat speling – je moet dus niet altijd op de knop drukken om een vijand die zich achter je bevindt te doden.

Op auditief vlak doet The Brookhaven Experiment het best goed met een beklijvende soundtrack en goede geluidseffecten. Ook is het 3D-geluid dat geproduceerd wordt door de PSVR uitstekend in deze game en zonder twijfel de beste implementatie die we tot nu toe in een PSVR-game hebben gezien (of eerder, gehoord). Graphics zijn uitstekend voor een virtual reality game met prima lichteffecten en scherpe beelden. Je merkt erg weinig van aliasing, maar dat komt misschien ook door het feit dat je voortdurend aan andere dingen moet denken. Niettemin komt The Brookhaven Experiment op dit vlak absoluut niets tekort.

Conclusie The Brookhaven Experiment Review

The Brookhaven Experiment is een uitstekende horror-shooter en heeft de transitie van pc naar PlayStation VR zeker en vast goed doorstaan. Audiovisueel indrukwekkend, prima gameplay en de game biedt ook vrij lange campagne en veel replaywaarde in de Survival-mode.

The Brookhaven Experiment

Ontwikkeld en uitgegeven door Phosphor Games

Gespeeld op PSVR (PS4 en PS4 Pro). Ook verkrijgbaar voor pc (HTC Vive, Oculus Rift).