The Vanishing of Ethan Carter Review

Jij bent Paul Prospero, een detective met de opdracht om de verdwijning van Ethan Carter te onderzoeken, maar bij aankomst in Red Creek Valley blijkt het volledig dorpje verlaten te zijn. Alsof dat nog niet genoeg was, zijn er ook schrikwekkende moorden en mysterieuze fenomenen die moeten opgelost worden.

14874035506_d733531512_h

The Vanishing of Ethan Carter is een typische game waarin het verhaal centraal staat, maar de makers hebben de game opgebouwd in die zin dat je echt alles zelf moet onderzoeken: het is een narratieve ervaring zonder ‘je handje vast te houden’. Al snel maak je kennis met een prachtig landschap en een hoop vreemde voorwerpen en gebeurtenissen. Het is volledig aan jou om deze te ontrafelen.

Je speelt de game volledig in een First Person standpunt en kan interageren met voorwerpen in de buurt. De detective beschikt over een vreemde gave waarmee je gebeurtenissen kan ‘voelen’ en terug in de tijd kan gaan, om zo de ‘crime scene’ nauwkeurig te reconstrueren.

nieuws20150706_carter

Hoewel sommige van deze mysteries redelijk ‘straightforward’ op te lossen, is het onwaarschijnlijk dat je alle mysteries netjes oplost in een speelsessie. In principe hoef je de opdrachten niet in volgorde op te lossen, hoewel het verhaal in dat geval redelijk verwarrend wordt. In het begin heb je geen flauw idee wat er gaande is en ook uit de inleiding word je niet veel wijzer, maar na een aantal ontrafelde mysteries ontdek je al snel wat er gaande is. De verdwijning van Ethan Carter is allesbehalve normaal.

The-Vanishing-of-Ethan-Carter-Adventure-Game-Might-Arrive-on-Linux-Gallery-and-Video-456185-6

Het verhaal is uitstekend geschreven en past zo in het script van een spannende thriller en de manier waarop het verteld wordt – hoewel niet altijd even duidelijk – past perfect in de game met paranormale kantjes. Het concept werkt absoluut, maar enkel als je er voor openstaan en wat geduld uitoefent. De gemiddelde speelduur bedraagt zo’n 5 uur, maar is uiteraard sterk afhankelijk van je speelstijl. Het merendeel van de game zal je je in de bosrijke natuurgronden bevinden, maar The Vanishing of Ethan Carter kent daarnaast ook nog een aantal interessante en uitgebreide locaties.

original

The Vanishing of Ethan Carter is een van de eerste games op consoles die gebruik maakt van de Unreal Engine 4, terwijl de PC-variant nog op Unreal Engine 3 draait. De overgang naar de nieuwe engine zorgt voor prachtige landschappen, fotorealistisch water, subtiele maar fenomenale effecten en algemeen beeldige graphics. Voorwerpen zijn afgewerkt tot in de allerkleinste details en Red Creek Valley verkennen op zich is al een hele ervaring. De game wordt ook bijgestaan door een krachtige soundtrack die helemaal past in de game en een goede sfeer uitstraalt. Het zorgt ervoor dat moorden oplossen nog net dat ietsje spannender wordt.

ethancarter1

Zoals je van ons gewend bent kijken we ook graag naar de technische kant van een game, en we zijn alleszins blij dat Unreal Engine 4 aan een opmars begint. The Vanishing of Ethan Carter draait volledig in 1080p en hanteert een framerate van 30 beelden per seconde die doorgaans wel stabiel is. Enkele keren hadden we wel last van lichte, merkbare framedrops. Motion blur is bovendien geweldig goed toegepast en ook met de belichting zit alles snor.

The Vanishing of Ethan Carter

Ontwikkeld en uitgegeven door The Astronauts

Gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar op PC