Gaming Nieuws PC PS Vita PS4 Reviews Wii U Xbox One

Unepic Review

Unepic is een RPG-game die het best kan beschreven worden als een hommage aan het 8-bit tijdperk en Dungeons & Dragons. De game werd al een hele tijd geleden gelanceerd op Steam en op de Wii U, maar sinds kort kan je Unepic ook vinden in de digitale winkelrekken van de Xbox One en PS Vita en PlayStation 4. Valt UnEpic ook in 2016 in de smaak?

maxresdefault (1)

Unepic is een eenmansproject en werd volledig ontwikkeld, ontworpen en geschreven door Francisco de Meneses en is op het eerste gezicht best een vreemde fantasy-game. Het hoofdpersonage in Unepic is Daniel – een doodgewone gamer die middenin een potje Dungeons & Dragons zit wanneer hij beslist een plaspauze in te lassen. Gek genoeg gaan de lichten in de badkamer uit en opeens begeeft Daniel zich in een volledig vreemde omgeving.

unepic_020

Gelukkig heeft Daniel wel een aansteker bij zich en al snel beseft hij dat hij is terechtgekomen in een donkere, mysterieuze kerker. Denkend dat hij volop aan hallucineren is probeert hij een uitgang te zoeken maar Zerathul – een oude geest die z’n lichaam wil overnemen – denkt daar duidelijk anders over. Hij tracht het lichaam van Daniel over te nemen maar slaagt daar niet in, met als gevolg dat de geest nu gewoon vast zit. Daniel zoekt een uitgang en vecht voor z’n overleving terwijl Zerathul hoopt dat het hoofdpersonage gewoon sterft om z’n geest te verlossen. Een narratieve klepper moet je van Unepic niet verwachten, maar het in ieder geval wel een ludieke en geslaagde binnenkomer. De ontwikkelaar heeft ook hoop verwijzingen naar cult-klassiekers en science-fiction films gestoken en dat zorgt voor best grappige dialogen – het contrast tussen Daniel en Zerathul is goed uitgewerkt. De humor is wel niet altijd even geslaagd en zal ook niet voor iedereen weggelegd zijn.

unepic-ps-vita-20160329-003

Zoals je uit de verschillende screenshots in deze review kan afleiden is Unepic niet meteen je typische 8-bit game en bevat de titel best ingewikkelde gameplay. Je zou kunnen denken aan een middeleeuwse Metroidvania met een hoop RPG-elementen, vooral op het gebied van levels. De kerker van het kasteel waar Daniel namelijk in beland is, is ontzettend groot en als speler mag je honderden verschillende kamers verwachten. Naast de nodige valkuilen en ontdekkingen zijn er uiteraard ook een hoop vijanden in het kasteel te vinden in alle soorten en maten.

Het RPG-systeem voor Daniel zelf is ook goed uitgewerkt, want Unepic bevat een uitstekend upgradesysteem voor het hoofdpersonage. Daniel verdient ervaringspunten met elke kill en bij elke voltooide sidequest – handig voor het upgraden van je karaktereigenschappen in de vorm van skill points. Je kiest ook zelf hoe je deze punten verdeelt: je eigen speelstijl ontwikkel je dus naarmate de game vordert. Ook zal je gaandeweg meer items kunnen vrijspelen die je kan looten in het kasteel. De hoeveelheid wapens en items die je kan vinden is ontzettend groot, Unepic is in dit opzicht zeker en vast een grootschalige RPG te noemen.

unepic-ps-vita-20160329-002

De game ziet er niet alleen uit als een 8-bit klassieker, maar speelt ook zo – en da’s niet altijd bedoeld als een compliment. Toegegeven, de gameplay is goed en de controls zijn prima uitgewerkt maar de animaties voelen vrij onhandig en traag aan.

unepic03-w800-h600-640x360

De 8-bit stijl wordt gecombineerd met unieke achtergronden en een kenmerkende artstijl. Dat zorgt niet meteen voor de meest grafisch indrukwekkende titel ooit, en het komt zelfs wat saai over. Voor een game die volledig door één persoon werd gemaakt is dat een prestatie om trots over te zijn – maar dat doet niets af van het feit dat de game er gewoon erg matig uitziet. De soundtrack is prima en past goed bij de middeleeuwse kerker-stijl van Unepic.

Eindwoord Unepic Review

Unepic is een game met verrassend veel diepgang in het verhaal en de achterliggende RPG-gameplay en zorgt voor heel wat verschillende uren speelplezier. Narratief niets speciaals – maar de grappige dialogen wekken wel je interesse op. De game is uitdagend maar is visueel zeker en vast geen topper. Ook aan de stijve controls moet je even wennen en eens je die onder de knoop hebt staat er je een fijne 2D RPG-game te wachten.

Unepic

Ontwikkeld door A Crowd of Monsters!

Gespeeld op PS4 en PS Vita. Ook verkrijgbaar op pc, Xbox One en Wii U