Gaming PS4 Reviews Virtual Reality

Wayward Sky (PSVR) Review

Wayward Sky is wellicht een van de meest verrassende titels voor de PlayStation VR. De game lanceerde zonder al te veel furore te maken, maar is echt een verborgen pareltje. Het gaat om een schattige top-down point and click avontuur – uiteraard helemaal in een VR-jasje. Onze bevinden van Wayward Sky lees je in onze recensie hieronder.

waywardsky_screenshot01

Wayward Sky kan het best beschreven worden als een soort van top-down avontuur met traditionele point and click gameplay. Vanaf het eerste moment voelt het alsof je middenin een animatiefilm zit en als dat de bedoeling was van de ontwikkelaars zijn ze daar zonder twijfel in geslaagd. Het hoofdpersonage is Bess, die je bestuurt doorheen een wereld die bestuurd wordt door robots. Bess is een jonge pilote maar stort samen met haar vader neer op deze geheimzinnige locatie die bestuurd wordt door een mysterieuze slechterik en z’n leger robots. De opdracht is simpel: red je vader.

waywardsky_screenshot02

Narratief zit het goed in deze game en doorheen de levels krijg je een aantal cut scènes voorgeschoteld die wat achtergrondverhaal meegeven. Simpel, maar vooral de manier waarop deze gepresenteerd worden is doeltreffend. Je krijgt ze namelijk te zien in een soort van pop-up boek met mechanische elementen die helemaal passen in de vreemde, mechanische en schattige sfeer van Wayward Sky.

waywardsky_screenshot03

Visueel wordt Wayward Sky voorgesteld als een soort van kijkkast en ook de gameplay wordt op een dergelijke manier voorgesteld. Je kan Wayward Sky besturen met een DualShock controller, al wordt een Move-controller wel aangeraden. Je kan de controller wijzen op elementen in de spelwereld waar Bess dan mee kan interageren – denk maar een robot die je op afstand overneemt, een liftknop, schakelaars of andere puzzelelementen. Verwacht in Wayward Sky geen ontzettend diepe puzzels of hersenkrakers waar je na een kwartier geen oplossing hebt voor gevonden: je hersenmassa zal wellicht wel op de proef gesteld worden, maar het puzzelgehalte van Wayward Sky keert zich nooit tot het frustrerende. Wel is het zo dat de puzzels vrij variërend zijn zodat de game ook echt aanvoelt als iets wat je in één ruk wilt uitspelen.

waywardsky_screenshot04

Op zich is dit soort gameplay natuurlijk niets nieuw maar virtual reality geeft zeker en vast een extra en vooral unieke toets mee. Je kan gewoon rond je omgevingen kijken en ook wordt er af en toe gespeeld met je gezichtsveld – met het levelontwerp zit het bij Wayward Sky echt wel goed. Af en toe betrap je jezelf erop om toch even naar links en naar rechts te kijken of er ergens een verborgen weggetje geplaatst is. Sommige puzzels moet je bovendien ook in first person oplossen en hiermee kan je naar hartenlust dingen vastgrijpen met de Move-controllers – denk maar aan het vervangen van een deurschakelaar bijvoorbeeld.

waywardsky_screenshot05

Wayward Sky is een uitstekende VR-ervaring en biedt een dikke twee uur aan gameplay die nooit verveelt, helemaal geen ‘filler’ bevat en je als speler meeneemt in een leuk avontuur. Twee uur is aan de korte kant en behalve het zoeken van verborgen robotonderdelen en geheime locaties biedt de game verder geen replaywaarde. Eens je de game hebt uitgespeeld is er weinig reden om de game opnieuw eens op starten – hoewel de prachtige sfeer je wellicht snel zal overtuigen om nog een speelsessie te beginnen. Een wat langer verhaal had niettemin zeker niet misstaan.

waywardsky_screenshot06

Zoals we hierboven al vermeldden is de sfeer en algemene uitstraling van Wayward Sky uitmuntend. Narratief wordt de game zeer leuk gepresenteerd, het levelontwerp is vernuftig en de personages zijn meeslepend. Ook grafisch gezien is Wayward Sky een erg scherpe titel en is er zeker geen sprake van wazige beelden – ook in first person. De artstijl is prima en ook de soundtrack draagt bij tot de sfeer. De acteerprestaties van de stemacteurs zijn bij enkele momenten misschien net iets te enthousiast, al is dat eerder detailkritiek.

Conclusie Wayward Sky review

Wayward Sky is een prachtige virtual reality ervaring en staat zeker hoog in het lijstje van PSVR-games die je eens moet geprobeerd hebben. Een meeslepend avontuur dat gerust iets langer mocht duren maar toch een erg sterke indruk nalaat. Wayward Sky is een verborgen diamant in het assortiment van PSVR-titels.

Wayward Sky

Ontwikkeld en uitgeven door Uber Entertainment

Gespeeld op PS4 / PS VR