Mobile PC Reviews

Heroes of Might and Magic III: HD Edition Review

Wat gebeurt er als je een klassieker uit de vorige eeuw opnieuw uitbrengt in een HD-jasje vol verbeterde graphics? We nemen de populaire turn-based strategiegame van 1999 onder de loep.

H3HD_a_new_odyssey

[su_dropcap style=”flat” size=”2″]H[/su_dropcap]eroes of Might and Magic III kan gerust bestempeld worden als een zeer oude game. Het spel werd namelijk iets minder dan vijftien jaar geleden uitgebracht als een nieuw deel in de succesvolle Might and Magic franchise.

De game speelt zich af op het fictieve continent Antagarich. Op deze idyllische wereld zijn er maar liefst zeven campaigns die je kan ontdekken. Wat de storytelling van Might and Magic III uniek maakt is het feit dat je het verhaal vanuit meerdere opzichten kan meemaken. Wie al bekend is met de Might and Magic serie zal de extra details in het verhaal zeker kunnen appreciëren, maar je kunt ook als perfect volgens als dit je eerste M&M game is. De geliefde koning van Antagarich is vermoord, en het is de opdracht van koningin Catherine om dat verlies te wreken. Might and Magic III is zeker en vast geen game met cliché middeleeuws verhaal, je zult namelijk de strijd moeten aangaan met allerlei verschillende soorten (mytische) vijanden en gespuis. Ook de nodige ‘plottwists’ mogen zeker niet ontbreken.

H3HD_attack

De HD versie van Heroes of Might and Magic III bevat enkel de originele game. We hadden graag ook nog de twee uitbreidingspakketten erbij gezien voor een mooi totaalpakket, maar jammer genoeg heeft Ubisoft geen toegang de broncode om ook de twee expansion sets van een HD laagje te voorzien. Niettemin is Might and Magic III een spel waarbij je tientallen uren speelplezier kan verwachten, waar we hieronder wat dieper op in gaan.

H3HD_fortress

Het principe van Heroes of Might and Magic III HD is vrij simpel. Elke level wordt beschouwd als een ‘map’, waarin je als een of meerdere Heroes speelt. Je wint het spel als je alle opdrachten kan volbrengen. In de eerste paar uren van de game zullen dat nog simpele uitdagingen zijn, maar de curve stijgt al vrij snel. Naast de campagne zijn er ook een aantal Skirmish maps. Tactisch inzicht is belangrijk om bijvoorbeeld alle vijandige dorpen op de map over te nemen.

Deze dorpen zijn cruciaal, aangezien je er een serieus leger mee kan rekruteren. Om een dorp te bouwen zal je echter een hoop grondstoffen nodig hebben, die je kan vinden op de map. Een dorp kan gerust gezien worden als een soort ‘ontwikkelcentrum’; ze namelijk bieden geld en nieuwe spells die gebruikt kunnen worden door je gekozen held. Ook het dorp kan je naar hartenlust upgraden met natuurlijke materialen, hoewel sommige daarvan moeilijk te verkrijgen zijn. Voor de sterkste upgrades heb je uiteraard de zeldzaamste materialen nodig. Zo is niet alleen pure kracht vereist voor de overwinning, maar ook welke grondstofproducties je in handen hebt.

H3HD_necropolis_fight

Datzelfde tactisch belang zien we ook terug bij de upgrademogelijkheden van de Heroes. Je zal zeker en vast niet alle skills kunnen upgraden, dus is het van uitermate groot belang dat je meteen de juiste uitkiest. Het systeem is goed uitgewerkt, je kan verbeteringen verkrijgen door uiteraard het gevecht aan te gaan met de vijand, maar ook op de kaart zijn er een aantal interessante locaties die wat kunnen helpen. De manieren waarop je Heroes of Might and Magic III HD kan spelen zijn vrij divers, de afwisseling zorgt voor een ontzettend frisse en strategische game. Een hele prestatie, zeker voor een spel dat binnenkort vijftien kaarsjes mag uitblazen. De gameplay is in dat opzicht zeker niet verouderd, maar een iets betere tutorial had wel gemogen. Voor beginners zijn de vele elementen namelijk wat te overweldigend.

H3HD_wolfraiders_recruit

De remake is Steamworks compatibel en ook de online infrastructuur werd stevig aangepakt. Online klassieke ‘battles’ uitvechten behoort uiteraard tot de mogelijkheden.

H3HD_winter_is_coming

De soundtrack van Might and Magic III is uitstekend. Tijdens je avontuur in Antagarich wordt je vergezeld door erg passende en goed uitgewerkte deuntjes muziek. Dat de game afstamt uit 1999 is uiteraard merkbaar aan de graphics, maar voor z’n leeftijd heeft Might and Magic III HD prima de tand des tijds doorstaan. De HD versie kent uiteraard wat verbeteringen, de HUD ziet er prima uit alsook de ontwerpen van de kaart en bijhorende personages. Uiteraard blijft het gelukkig trouw aan het origineel. Belangrijker is echter de ondersteuning voor widescreen schermen en moderne besturingssystemen, waardoor we dit pareltje ook op een modern systeem kunnen beleven.

HOMM3HD_PC_3D_PEGI

Heroes of Might and Magic: HD Edition

Release: 29/01/2015