Gaming PS Vita PS4 Reviews

Velocity 2X Review

In 2012 kwam indie-ontwikkelaar Futurlab met de geweldige game Velocity, gekend voor de snelle actiemomenten en unieke gameplay. Twee jaar later maken we kennis met het langverwachte vervolg, Velocity 2X. Uiteraard stappen ook deze ontwikkelaars over naar de nieuwe generatie consoles en wordt de game uitgegeven voor PS4 en PS Vita. 2X wordt nog steeds gekenmerkt door de bekende gameplay uit de eerste game, maar zoals de naam al doet vermoeden komt daar een kleine twist bij. Vanaf nu zijn er namelijk twee belangrijke gameplay-elementen: de klassieke gevechten in je ruimteschip en een stukje platforming zonder schip. Of Velocity 2X slaagt met het nieuwe concept, lees je hieronder.

Bombs

Velocity 2X is in feite dus een top-down shooter gecombineerd met een ‘puzzle platforming’ aspect. In je ruimteschip oftewel Quarp Jet krijg je een arsenaal aan handige snufjes ter beschikking om van punt A naar punt B te geraken. Teleportatie is bijvoorbeeld erg belangrijk als je de missie goed wilt volbrengen. Uiteraard mag je onderweg ook nog heel wat ruimtegespuis afknallen met je blasters en bommetje. Een aantal mensen zijn gevangen genomen in blauwe omhulsels, die je uiteraard moet proberen te redden. Als je de vijand in de ruimte te slim af bent geweest, mag je je schip ‘docken’ in een landingsbaan, waarna wordt overgestapt naar het platform gedeelte. Voor het eerst kruip je dus uit het schip en infiltreer je de vijandige basis. Ook hier krijg je een ruim arsenaal voorgeschoteld om alle obstakels te overkomen.

Fire works

Je opdracht bestaat erin om zo veel mogelijk mensen te redden uit de handen van de Vokh. Rekenium is een belangrijk element in het universum van Velocity 2X. Het kostbare materiaal is in grote getallen aanwezig in de vijandige basissen, die enkel te voet bereikbaar zijn. Met andere woorden: slechteriken neerknallen, mensen redden en zo veel mogelijk kristallen Rekenium stukjes vrijspelen. Klinkt repetitief? Helemaal niet. Elke paar levels wordt er een nieuw gameplay-element geïntroduceerd, zoals een sterk handgeweer of teleportatie op lange afstand voor je Quarp Jet. Bovendien werd elke level steengoed in elkaar gezet om voor elk moment spanning te garanderen. Velocity 2X is zeker geen klassieke space shooter. Je krijgt geen ‘platte omgeving’ maar eentje met allerlei obstakels en verschillende wegen. Frustratie alom als je dus blijkt vast te zitten, maar dat maakt het spel natuurlijk net iets spannender. Af en toe krijg je te doen met een baasgevecht, een feature dat niet aanwezig was in de eerste game. De boss fights zijn nog chaotischer en bevatten een hoop actie. Het is een ware uitdaging om een level vlekkeloos uit te spelen.

Boss

Wat meteen opvalt – zeker in vergelijking met de eerste game – is dat het verhaal veel meer centraal staat in Velocity 2X. Je kruipt in de huid van luitenant Kai Tana, een Britse piloot die gestrand is in de verre diepten van de ruimte. Hoewel Kai volledig menselijk is, beschikt ze over enkele interessante mechanische upgrades om af te rekenen met de Vokh. Kai Tana wordt gevangen genomen, maar de slaaf Hjun Ralan III helpt haar te ontsnappen. Volgens hem is Kai Tana de enige hoop om een einde te maken aan de slavernij van zijn volk door de Vokh. Meteen een vrij spannend verhaal dus, en eentje die in de loop van de game verder evolueert. Door middel van dialogen wordt het emotionele karakter van de personages duidelijk gemaakt.

IceCaves

Op audiovisueel vlak is er absoluut vooruitgang geboekt. Futurlab heeft een volledig nieuwe engine geschreven voor Velocity 2X, gericht op de hogere rekenkracht van de PlayStation 4. Het spel ziet er prachtig uit en draait uiteraard op 1080p. Wat opvalt zijn de uiterst gedetailleerde omgevingen, maar vooral de belichting is een streling voor het oog. Particles worden uiterst mooi weergegeven, een stuk glas breken was nog nooit zo bevredigend. Op de Vita ziet het er eveneens fantastisch uit en beschikt de game over alle ‘eyecandy’ uit de consoleversie. De muziek wordt verzorgd door niemand minder dan Joris de Man, bekend van de Killzone reeks. De soundtrack is dan ook erg goed en tevens erg uitgebreid: een mix van oude nummers en uiteraard geheel nieuwe melodietjes.

Er zijn in totaal vijftig levels in Velocity 2X: de ene al wat uitgebreider dan de andere. Als je erin slaagt om in elk niveau het maximum aantal punten te behalen met alle mensen gered, kristallen gevonden en vijanden gedood wordt je beloond met een felbegeerde Platinum trofee. De herspeelbaarheid van de game ligt dan ook erg hoog, de drang om in elke level een ‘Perfect’ medaille te verdienen is zeker aanwezig. Bovendien zijn er een aantal easter eggs en maar liefst 20 kleinere bonuslevels te vinden. Met andere woorden, Velocity 2X heeft heel wat uren gameplay te bieden.

[su_youtube_advanced url=”https://www.youtube.com/watch?v=AP2-1D9lueI” playlist=”3aBNVYifTK4″ autohide=”no” rel=”no”]

Gespeeld op PlayStation 4 en PlayStation Vita

Retail reviewcode verstrekt door Futurlab. Ons reviewbeleid vind je hier.