PS4 Reviews

The Last of Us: Remastered Review

Een van de beste games van 2013 keert terug in volle glorie op de PlayStation 4. In deze review nemen we het verhaal van hoofdpersonages Joel en Ellie onder de loep, en ook de verschillende grafische verbeteringen van de Remastered-editie gaan we grondig bekijken. Bovendien is alle uitgegeven DLC inbegrepen, waardoor The Last of Us Remastered nog meer waar voor je geld biedt.

TLOUR-311-670x376

The Last of Us verscheen oorspronkelijk in 2013 voor de PS3 en kreeg lovende kritieken. De game werd ontwikkeld door Naughty Dog, de makers van Uncharted. The Last of Us is een actiegame gesitueerd in het heden waarbij de wereld overspoeld is met ‘infected’. Een mysterieus virus heeft de hele planeet aangetast en mensen veranderen in zombie-achtige wezens. Jij moet zien te overleven in een wereld die helemaal naar de knoppen is gegaan.

TLOUR-511-670x376

Het verhaal van The Last of Us is erg belangrijk, het is namelijk een van de sterke punten van de game. Twintig jaar na het uitbreken van het Cordyceps-virus probeert de militaire en agressieve groep ‘The Fireflies’ de touwtjes in handen te nemen. Ze zijn wanhopig op zoek naar een geneesmiddel of een vaccin, maar kennen weinig succes. Na een eerder schokkende beginscène maak je kennis met de tweede hoofdpersonage, een dertienjarige Ellie. Doorheen de game voornamelijk als Joel, een man die weinig te verliezen heeft. Jouw missie? Ellie smokkelen naar een een geheime faciliteit in opdracht van The Fireflies. Iets later blijkt dan dat Ellie misschien het potentieel heeft om de wereld te genezen van de infectie, maar ondertussen groeit de band tussen Joel en Ellie. Hij begint haar te zien als z’n eigen dochter en dat kan zorgen voor complicaties met de Fireflies. Ondertussen moeten ze trachten te overleven tegen allerlei geïnfecteerd gespuis. Uiteraard komen er nog andere personages aan te pas, die uitstekend zijn uitgewerkt. De game wordt opgedeeld in vier seizoenen, elk met een eigen sfeer.

I’ve struggled a long time with survivin’, but no matter what you have to find something to fight for. – Joel

Wat vooral opvalt zijn de uitmuntende acteerprestaties van de personages. De rollen zijn uitstekend vertolkt en de personages zijn erg realistisch. De Storytelling is duidelijk een groot pluspunt voor The Last Of Us, het is werkelijk een emotionele rollercoaster. Als speler begin je haast zelf een emotionele band met de levensechte personages op te wekken. Hoewel het concept van infected / zombies uiteraard wat cliché is, slaagt Naughty Dog erin om een fenomenaal verhaal neer te zetten.

direct-feed-image-3

De gameplay is wat gelijkaardig aan dat van de Uncharted reeks. Goede hand-to-hand combat en prima gunplay. Uiteraard zijn er een hoop nieuwe elementen geïntroduceerd in The Last of Us: Remastered. Aangezien overleving erg belangrijk is, kan je overal op zoek gaan naar ‘supplies’ om zaken te craften. Denk maar aan een steekwapen, of zelfgemaakte bommetjes. Er is ook een upgradesysteem voorzien voor zowel wapens als het personage zelf.

Je zal je strategie moeten aanpassen naargelang de vijand die je wilt neerhalen. Een menselijke tegenstander zal weinig problemen opleveren, maar sommige infected zijn een ander verhaal. De ‘clickers’ bijvoorbeeld zijn volledig blind en maar hebben wel een uitstekend gehoor. Ze zijn ook ontzettend sterk en kunnen je in één slag neerhalen. Nog moeilijker neer te halen zijn de ‘bloaters’, mollige wezens die giftige gassen kunnen afstoten. Je munitie sparen en strategisch te werk gaan is zeker aan te raden.

Er zijn een heleboel collectibles verstopt in de wereld van The Last of Us, sommigen daarvan bieden ook een extra inkijk op de game. Hoewel de game op sommige momenten erg spannend is, is The Last of Us zeker geen horrorgame te noemen. Eerder een actievolle third person shooter met af en toe een griezelig moment. Met de speelduur zijn we erg tevreden, een gemiddelde speelsessie zal ongeveer 14 uur in beslag nemen.

The Last of Us™ Remastered_20140919182230

The Last of Us heeft een duidelijke ‘Remaster’ gekregen op de meest krachtige console van het moment, de PlayStation 4. De graphics zijn prachtig en is er veel aandacht besteed aan details. De omgevingen zijn erg fraai en bovendien gevarieerd. Het visuele aspect blinkt vooral uit in de details van de personages, want die zijn er schitterend uit, bijna fotorealistisch. Ook de cutscenes werden voorzien van een stevige upgrade. Over de graphics kunnen we kort zijn: die zijn uitmuntend.

Belangrijker wellicht is dat Naughty Dog gezorgd heeft voor een soepele framerate van 60 beelden per seconde. Doorgaans worden games slechts weergegeven op 30 fps, wat voor een beduidend minder vlotte ervaring zorgt. Het verschil tussen 30 en 60 is erg opmerkelijk en de game krijgt hierdoor volledig nieuw leven in geblazen. Voor de liefhebbers kan je de game vastzetten op 30 fps, maar de framerate is erg stabiel en tijdens het spelen hebben we geen enkele framedrop opgemerkt. Deze game is dus volledig 1080p60fps, zoals het hoort te zijn.

The Last of Us™ Remastered_20140809205312

Op vlak van audio is de game ook een pareltje. De legendarische soundtrack werd verzorgd door de niet onbekende Gustavo Santaolalla, en het past bovendien perfect bij de setting en het verhaal van The Last of Us. Met de geluidseffecten zit ook alles snor: geluiden van afgevuurde wapens klinken erg realistisch. Sommige geluiden kunnen afgespeeld worden via de geïntegreerde speaker op de PS4 controller, een leuke extra touch.

Heel af en toe vinden we een grafische glitch, met name in de multiplayermodus. Gelukkig komt het niet vaak voor. Met de meegeleverde Photo Mode kan je de game pauzeren en aanpassen naar wens om een perfecte foto te maken.

Multiplayer

Naast de uitstekende singleplayer modus beschikt The Last of Us Remastered ook nog over een uitgebreide multiplayer. Er zijn drie verschillende gamemodi: Supply Raid, Survivor en Interrogation. Supply Raid is erg gelijkaardig aan Team Deathmatch. In de Survivor modus krijg je maar één leven, elke beslissing die je maakt kan dus fataal zijn. Ten slotte is er ook nog Interrogation, waarin je tracht de tegenstanders de ondervragen om zo de locatie van een geheime kluis te ontdekken. Het team dat als eerste de vijandige kluis kan openen, wint. Er zijn een heleboel verschillende wapens en ‘perks’ aanwezig. Uiteraard kan je je eigen ‘class’ maken en helemaal naar wens aanpassen.

De multiplayer modus werd ‘Factions’ genoemd en is in feite op zich vrij uniek. Afhankelijk van je prestaties in online matches komen er nieuwe leden in je bevolkingsgroep. Als je het goed doet, krijg je voldoende voedsel en gereedschap en kan je een grote groep uitbouwen. Leden kunnen echter ook hongerig worden en uiteindelijk sterven. Er zijn tal van uitdagingen beschikbaar om aan dit element een nieuwe twist te geven. Als je twaalf weken lang kan overleven, ‘win’ je.

Bovendien is Factions erg uitgebreid in The Last of Us Remastered, want er zijn maar liefst 17 verschillende maps waarin je kan spelen. Wie de single player campagne gespeeld heeft zal de locaties vast bekend in de oren klinken, maar ze werden wel prima aangepast om te gebruiken in een multiplayer-omgeving.

Hieronder vind je een tweetal video’s van de multiplayer modus om je een indruk te geven van de gameplay:

Left Behind

Nadat je het verhaal van The Last of Us hebt uitgespeeld, staat je meteen een nieuw hoofdstuk te wachten. Left Behind is een gratis en meegeleverd DLC pakket waarin je als Ellie speelt. In Left Behind worden twee verhaalelementen uitgediept: een stukje met een serieus gewonde Joel en een volledig nieuw hoofdstuk als prequel op de gebeurtenissen in de game. Onze uitgebreide recensie van The Last of Us: Left Behind vind je hier.

The-Last-of-Us-Left-Behind-02

The Last of Us: Remastered

Naughty Dog, PS4